Eerst een woordje uitleg over de naam. Het Torres del Fine National Park is een spectaculair ruig en onherbergzaam gebied van bergen, gletsjers, meren en rivieren in Patagonië, in het zuiden van Chili. Het werd uitgeroepen tot UNESCO Biodiversity Conservation Area en wordt omschreven als een van de meest spectaculaire plaatsen op onze planeet. Dat SsangYong zijn nieuwste creatie daaraan wilde linken, is dus niet verwonderlijk.
Nieuwe stijl
In de greep van grote financiële moeilijkheden lijkt het bij ons niet bepaald goed verkopende automerk met een schone lei te willen beginnen. Daar hoort natuurlijk een gloednieuwe, hypermoderne stijl bij.
SsangYong heeft het zelf over ‘Powered by Toughness’, met als belangrijkste kenmerk zeer ‘mannelijke’ vormen en scherpe randen. We gaan ervan uit dat veel mensen deze 4×4 best mooi gaan vinden, zeker in vergelijking met oudere SsangYong-modellen, niet zelden voorzien van een twijfelachtig – lees: niet echt Europees aandoend – design.
De Torres ziet er dus goed uit. Het enige echte smaakfoutje dat we kunnen bedenken, is de achterklep-met-bult die bijna doet vermoeden dat er een reservewiel onder zit. Een beetje van het goede te veel, denken we dan. Arendsogen zullen er ook een beetje de achterlichten van een Range Rover in zien, maar daar is op zich niets mis mee.
Advertentie – lees hieronder verder
Digitaliteit troef
Voorlopig geeft SsangYong nog geen details vrij over de elektrische motor, al bestaat het vermoeden dat hij zijn technische basis met de Korando E-Motion deelt. Blijken die vermoedens gegrond, dan beschikt de Torres EV over 190 pk en 360 Nm koppel, alsook over een 62 kWh-batterij die een theoretische autonomie van ongeveer 340 km biedt. Maar dit werd voor alle duidelijkheid dus niet bevestigd.
Waar de Torres wel met zekerheid in verschilt, is dat hij een pak ‘digitaler’ is. Kijk maar naar de twee boven elkaar geplaatste schermen in het midden van het dashboard. Het bovenste meet 12,3 inch in diameter (voor infotainment), het onderste 8 inch (airco enz.). Ook is er al nieuws over de koffer, namelijk dat die uitpakt met een laadvolume van 703 liter, of tot 1.662 liter met de achterbank neergeklapt.
Wanneer in België te koop?
De eerste exemplaren van de Torres worden volgend jaar in België verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be