Fleet EV Experience Days 2024 – Elektrische auto of PHEV, wat past bij jouw behoeften?

De transitie naar elektrische auto’s is niet gemakkelijk en je maakt maar beter de juiste keuze tussen een PHEV en een volledig elektrische auto. Er zijn veel criteria die deze keuze kunnen beïnvloeden.

Gepubliceerd op 14 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Fleet EV Experience Days 2024 – Elektrische auto of PHEV, wat past bij jouw behoeften?

Ben je op zoek naar een fiscaal aantrekkelijke bedrijfswagen of wil je als particulier je ecologische impact beperken, dan is een plug-inhybride of elektrische auto de oplossing. Beide aandrijfvormen hebben hun voor- en nadelen. Dit zijn hun specifieke eigenschappen.

Can-I-charge-my-EV-from-a-3-pin-plug-3-pin-plug-EV-charging

PHEV

Een plug-inhybride of PHEV heeft een verbrandingsmotor die draait op een fossiele brandstof en een batterij die je moet opladen zoals die van een elektrische auto. Het grootste voordeel van deze technologie is dat je kunt blijven rijden als de batterij leeg is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je zonder brandstof valt als je in de buurt geen oplader vindt. Dat maakt lange ritten veel gemakkelijker. Bovendien is het gecombineerde rijbereik groter dan dat van een EV, ook al ontwikkelen de EV-batterijen zich snel en bieden ze een steeds grotere actieradius.

Een nadeel van een PHEV is het hoge gewicht, dat een impact heeft op het verbruik, vooral wanneer je met een ontladen batterij rondrijdt. Een plug-inhybride is dus alleen interessant als je regelmatig oplaadt (doorgaans ‘s nachts), anders is het geen doeltreffende oplossing.

Advertentie – lees hieronder verder

bmw-i4-edrive40

EV

Elektrische auto’s hebben doorgaans een of twee elektromotoren die gevoed worden door een batterij. Deze batterij moet worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. Het eerste voordeel van een elektrische auto is dat hij plaatselijk geen CO2 uitstoot. Hij is ook erg stil en het maximale koppel van de motor, dat direct beschikbaar is, maakt een EV erg prettig om mee te rijden. Tot slot liggen de gebruikskosten lager dan voor een benzinewagen en is het onderhoud minder duur.

De grootste beperking van een EV is het opladen, want ook al ontwikkelt het laadnetwerk zich snel in ons land, sommige regio’s zijn minder goed voorzien dan andere. Je moet ook wat tijd hebben – minstens een half uur voor een standaardmodel – om voldoende actieradius te recupereren.

fiscalite

Andere fiscaliteit

In België zijn 100% elektrische auto’s fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen. Auto’s gekocht vóór 2027 zijn levenslang fiscaal aftrekbaar. Voor auto’s gekocht tussen 2027 en 2031 daalt de aftrekbaarheid geleidelijk tot 67,5%.

Sinds 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens berekend volgens de zogenaamde gramformule: 120% – (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2). Voor plug-inhybrides is de coëfficiënt 1 met een dieselmotor en 0,95 met een benzinemotor. Pas echter op voor ‘fake hybrides’, waarvan de aftrekbaarheid wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van een gelijkaardige versie met verbrandingsmotor. Als er geen equivalent is, wordt de aftrek verkregen door de CO2-uitstoot met 2,5 te vermenigvuldigen. Dit geldt voor voertuigen met een batterijcapaciteit van minder dan 0,5 kWh/100 kg, of als de uitstoot hoger is dan 50 g CO2/km. Tot slot zijn slechts 50% van de brandstofkosten van een PHEV aftrekbaar.

2745548-vendeur-automobile-original

EV-premie in Vlaanderen

En hoe zit het met particulieren? In 2024 is er in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geen premie voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Wel is de inschrijvingsbelasting (TMC) beperkt tot 61,50 euro en de verkeersbelasting tot 100,98 euro. In Vlaanderen was een EV tot nu toe vrijgesteld van de BIV en verkeersbelasting, maar de nieuwe Vlaamse regering verandert dit binnenkort.

In 2024 kunnen Vlaamse particulieren profiteren van een premie van 5.000 euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Gaat het om een goedkoper voertuig (bijvoorbeeld een microcar), dan mag de premie maximaal 25% van de totale aankoopprijs bedragen en de auto mag sowieso niet meer dan 40.000 euro kosten. In principe geldt de premie tot eind dit jaar, maar de nieuwe Vlaamse regering onderzoekt momenteel of het mogelijk is om de premie al vroeger af te schaffen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.713 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
47.713 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.