De Chevrolet Bolt is niet in Europa op de markt gebracht. Bij ons bestaat een gelijkaardig model, maar hier heet het Opel Ampera-e. Deze 100% elektrische wagen was een van de eerste op de markt en onderscheidt zich door een degelijk rijbereik dat tot 520 kilometer gaat in de NEDC-cyclus dankzij een 60 kWh-batterij van de Koreaanse LG Chem. Dit model wordt niet langer op de markt gebracht, maar het is nog steeds het onderwerp van een grote terugroepactie. De reden: de batterij kan misschien in brand vliegen!
Verschillende gevallen in de VS
In de VS zijn verschillende gevallen van spontane batterijbranden vastgesteld, een probleem dat ernstig genoeg is voor Chevrolet om zijn auto’s terug te roepen in zijn werkplaatsen. Logischerwijs is de aanpak in Europa dezelfde bij Opel, dat nu ook auto’s terugroept naar zijn garages. Deze ingreep is relatief eenvoudig, maar zal toch een paar uur duren omdat hierbij het originele batterijpakket wordt vervangen door een gloednieuw van een recentere generatie.
In afwachting van de effectieve vervanging van het pakket, raadt Opel de eigenaars toch aan om enkele regels in acht te nemen om mogelijke ongevallen te voorkomen: een maximaal laadniveau van 90% en een restbereik dat altijd groter moet zijn dan 110 km. Het is duidelijk dat wanneer de batterij “te veel” is opgeladen of, omgekeerd, te veel ontladen is, het risico op brand aanwezig is.
Advertentie – lees hieronder verder
+ 8% capaciteit
Als gevolg hiervan zullen de eigenaars een batterij hebben die niet alleen nieuw is, maar ook een 8% hogere energiecapaciteit zal hebben. Daarnaast biedt Opel een nieuwe garantie op het betreffende pakket voor maximaal 8 jaar en/of 160.000 km. Dit kan ertoe bijdragen om de herverkoopwaarde van de Ampera-e de hoogte in te jagen!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be