De Electra Meccanica Solo is het geesteskind van een Canadees bedrijf genaamd EMV, waarvan de directeuren erop wezen dat in de meeste auto’s tijdens de ochtend- en avondfiles meestal maar één persoon zit. Vanuit deze gedachte ontwierpen ze een vreemde eenpersoonsauto met drie wielen: de Solo. Deze werd voor het eerst gepresenteerd in 2006, maar kwam pas op de markt in 2020, midden in de pandemie, na een aantal tegenslagen.
Het moet gezegd worden dat EMV, net als veel andere nieuwe bedrijven die zich aan autoproductie wagen, moeite ondervond om zich de assemblage eigen te maken. Uiteindelijk liep die weg via een Chinese partner, Zongshen Industrial Group, en zag de iets meer dan 3 meter lange auto het levenslicht in serieproductie. Daarmee waren de problemen niet van de baan, wel integendeel.
Problemen met de stabiliteit
Door de vele productievertragingen verloren klanten die hun Solo vooraf hadden besteld het vertrouwen en/of raakten ontmoedigd en konden hun aankoop niet afronden. Met een prijs vanaf 18.500 dollar in Noord-Amerika vond de auto uiteindelijk zijn klanten niet en van de oorspronkelijk geplande duizenden, werden er slechts een paar honderd daadwerkelijk geassembleerd. De Solo haalt een topsnelheid van 129 km/u dankzij de 41kW-motor op het enkele achterwiel, maar was geen toonbeeld van wegligging. Op de snelweg gedroeg hij zich niet erg stabiel en het gevoel van veiligheid aan boord was eerlijk gezegd niet geweldig, vooral omwille van de smalle cockpit die erg krap aanvoelde.
Advertentie – lees hieronder verder
Terug inkopen op grote schaal
Het grootste probleem was eerder van technische aard: veel klanten ondervonden aanzienlijke vermogensverliezen tijdens het rijden en de Canadese fabrikant was nooit in staat om de oorzaak te vinden of zelfs maar een geldige reparatie aan te bieden. Een paar maanden geleden kondigde EMV aan dat het stopte met de productie van de Solo en, geconfronteerd met grote rechtszaken over het mogelijk fatale mechanische probleem met zijn auto’s, besloot het 429 exemplaren terug te kopen van hun eigenaren. Ze staan nu opgestapeld op het terrein van een sloperij in Arizona, in afwachting van vernietiging. Deze Solo’s werden gebouwd tussen 2021 en 2023 en waren geen lang leven beschoren.
In een brief aan zijn klanten adviseerde Electra Meccanica om hun auto’s aan hen terug te verkopen, met de vermelding dat er in de nabije toekomst geen verdere technische ondersteuning van het bedrijf zou volgen. Volgens sommige bronnen hebben ongeveer 800 Solo’s deze ‘rechtzetting’ overleefd, en sommige ondergingen verbazingwekkende transformaties, zoals die van het YouTube-kanaal ‘Grind Hard Plumbing’, waar de originele elektrische motor werd vervangen door het motorblok van een Suzuki Hayabusa-motorfiets! Deze financiële en ecologische puinhoop doet ook denken aan het recente faillissement van Fisker, wiens SUV’s minstens 75% van hun waarde verloren door een gebrek aan technische opvolging. Ons vingertje zegt ons dat de race om auto’s te elektrificeren in de nabije toekomst meer van dit soort verhalen zal baren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be