Honda lanceert een tweede concept op de markt van voertuigen met elektrische ondersteuning. Na de introductie van de U-Go, een scooter die op de Chinese markt minder dan 1000 euro kost, stelt de Japanse constructeur de U-Be voor. Het gaat om een goedkopere versie van een elektrische fiets zoals wij die kennen. Hoewel deze tweewieler op een scooter lijkt, heeft hij toch pedalen. Het idee is verrassend, maar het blijkt ook vernuftig.
Gecamoufleerde fiets…
Voor dit specifieke voertuig deed Honda een beroep op zijn Chinese dochteronderneming Wuyang, die vooral inzet op de ontwikkeling van schone mobiliteit. Het idee bestaat erin om het gewicht en de afmetingen van het voertuig te beperken zodat men een goedkoop voertuig kan aanbieden dat met een fiets kan concurreren.
Volgens de eerste prognoses is Wuyang-Honda van plan de krachtigste versie van de U-Be op de markt te brengen voor amper 500 euro, en dat is een stuk goedkoper dan een elektrische fiets. Dit is gewaagde zet en we verheugen ons om een exemplaar te kunnen kopen, maar zo’n vaat zal het niet lopen. Het ziet ernaar uit dat de Europese prijzen hoger zullen liggen dan het Chinese tarief, bovendien is Honda niet van plan om de U-Be voor 2024 naar Europa te halen…
Advertentie – lees hieronder verder
Met pedalen
De U-Be maakt het verschil met een stel pedalen, hoewel hij er verder als een scooter uitziet. Op technisch vlak lijkt de U-Be een beetje op een full hybrid auto: de 350 W motor zorgt ervoor dat hij tot 25 km/u kan rijden. Je kan perfect 50 km/u halen, maar dan moet je wel bijtrappen! In die zin is het eerder een hedendaagse Solex.
In China worden drie accu’s aangeboden met een verschillende autonomie: 55, 70 of 80 km. De U-Be is keurig afgewerkt met een digitaal dashboard waarop de gebruiker de belangrijkste rijdata kan aflezen. Het is echter niet mogelijk om met twee personen op een U-Be te rijden, want het voertuig werd slechts voor één persoon gehomologeerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be