Om nog even in herhaling te vallen: de Hyundai Ioniq 6 is een zeer knappe elektrische berline met een achterkant die sterke gelijkenissen toont met de poep van de huidige Porsche 911 Turbo. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is verbluffend laag (Cx van 0,21), wat ervoor moet zorgen dat hij zo weinig mogelijk stroom verbruikt (minder dan 14 kWh/100 km) en dat zijn bestuurder hem dus zo min mogelijk aan een laadpaal moet hangen. En als dat dan toch moet, dan zou een laadbeurt van 10 tot 80% met een 350 kW-snellader 18 minuten in beslag nemen. Dat valt zeer goed mee.
610
Wat het merk ook zopas heeft vrijgegeven, is dat de Ioniq 6 in zijn strafste versie (325 pk en 605 Nm) met een 77,4 kWh-batterij wordt uitgerust en dat dat model met een actieradius van 610 km uitpakt.
Even puur ter vergelijking: de Tesla Model 3 Long Range die je vandaag kan bestellen (verwachte levering: ten vroegste in januari 2023…), haalt volgens de WLTP-metingen 602 km zonder onderweg te laden. Die Amerikaan rijdt op papier dus iets minder ver, al accelereert hij wel sneller van 0 naar 100 km/u (4,4 seconden, tegenover een geclaimde 5,1 tellen voor de Ioniq 6, wat nog steeds erg snel is).
Prijzen voor de Ioniq 6 werden nog niet bekendgemaakt, maar laat ons hopen dat Hyundai er minder dan 61.990 euro voor vraagt, het tarief voor een Model 3 Long Range in België.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog info over de Ioniq 6 nodig? Lees dan zeker dit artikel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be