De Hyundai Ioniq 5, die ongeveer een jaar geleden werd gelanceerd, heeft op vele vlakken geïnnoveerd met onder andere zijn 800V-architectuur en zijn Vehicle-to-Grid (V2G) systeem dat tweerichtingsladen mogelijk maakt. In de praktijk is het mogelijk om elk elektrisch apparaat op deze auto aan te sluiten om te profiteren van de stroom die zich in de batterijen bevindt. Deze functie laat het toe om het elektriciteitsnet van stroom te voorzien wanneer dat nodig is.
Unieke ervaring
Een samenwerking van Hyundai en We Drive Solar leidde tot een pilootproject in de stad Utrecht. Met zo’n 2.530 huishoudens krijgt de Cartesiuswijk 25 Hyundai Ioniq 5’s, die beschikbaar worden gesteld aan de bewoners, die ze gaan gebruiken voor carpoolen. Deze auto’s worden alleen opgeladen met ‘groene’ energie van zon of wind. Het doel van deze operatie is om de gebouwen van de wijk op piekmomenten te voorzien van de elektriciteit van de Hyundai, wat hun ecologische voetafdruk zou verkleinen.
Goed idee op papier
Puur op basis van de theorie lijkt dit experiment een goed idee. Er zijn echter redenen om te twijfelen aan de praktische haalbaarheid ervan. Om de test succesvol te laten verlopen, moeten de auto’s worden geparkeerd en aangesloten zijn wanneer de stroompieken optreden. Ook al maakt hun 800V-systeem snelladen mogelijk (van 10 tot 80% in 18 minuten op voorwaarde dat ze een zeer krachtig 350 kW-laadstation hebben), toch moeten ze volledig zijn opgeladen om hun maximale capaciteit aan het netwerk te kunnen geven.
Advertentie – lees hieronder verder
En zullen slechts 25 auto’s genoeg zijn om de hele buurt van stroom te voorzien? We zijn benieuwd naar de resultaten van deze test over een paar maanden. In ieder geval is het V2X-systeem in het dagelijks gebruik praktisch wanneer je een elektrische bron nodig heeft waar er geen is en het zou een oplossing kunnen zijn bij een netstoring.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be