Zoals je ongetwijfeld al wist, heeft Europa besloten om vanaf 1 januari 2035 officieel een einde te maken aan de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor. Dit is uiteraard een grote beslissing die ons continent op zijn kop zal zetten. Twaalf jaar om deze overgang te verzekeren, is immers een bijzonder korte periode. Fabrikanten moeten hun volledige modellengamma aanpassen, terwijl consumenten moeten kunnen rekenen op voldoende laadstations, een elektriciteitsnet dat al die EV’s aankan alsook een veilige stroomvoorziening. Kortom, een enorme uitdaging.
Hoewel 27 lidstaten het besluit om af te stappen van fossiele brandstoffen voor personenvervoer hebben bekrachtigd, is er nog steeds veel verzet. Frankrijk op kop steunde recent nog het idee van een herzieningsclausule voor deze verplichting in 2026. Concreet betekent dit dat de doelstelling om de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035 te verbieden, zal worden herzien. Is de analyse te negatief, dan zou dit kunnen betekenen dat plug-in hybrides toegelaten blijven, of misschien zelfs het gebruik van synthetische brandstoffen.
Italië is tegen
Deze week was het Mattéo Salvini, de huidige Italiaanse minister van transport, die wederom kritiek uitte op het Europese besluit. Dat valt ergens te begrijpen, want Italië staat niet zo ver in de overgang naar elektrische mobiliteit dan een heleboel andere landen.
Volgens gespecialiseerde consultant Jato Dynamics bedroeg het aandeel van nieuw verkochte elektrische auto’s in Italië 5,95% in 2021 en is dit percentage dit jaar zelfs tot 3,72% gedaald, ondanks de toenemende druk van de elektrische transitie. Deze daling contrasteert niet verwonderlijk met de rest van Europa, waar wel een groei van het aantal EV’s wordt opgetekend. Een kanttekening: vooral in de noordelijke landen worden er meer elektrische voertuigen verkocht, wat ook wijst op een broeiende sociaaleconomische kloof tussen noord en zuid.
Advertentie – lees hieronder verder
Al sinds het begin is Italië fel gekant tegen de verplichting om over te schakelen op elektrische auto’s. Het was dit land dat de overeenkomst wijzigde (het ‘Ferrari’-amendement) om een vrijstelling mogelijk te maken voor modellen met een oplage van minder dan 1.000 exemplaren op jaarbasis. En da’s nog niet alles, want Salvini zei gewoonweg dat het verbod op benzine- en dieselwagens “geen zin heeft” had en dat de wet een antwoord is op “pseudo-milieufundamentalisme”. Hij wijst bovendien op een “sociale dreiging” omdat de overgang zou leiden tot het ontslag van duizenden werknemers in Europa.
In deze toch wel omstreden context zal de voor 2026 geplande herzieningsclausule (die zoals hierboven aangehaald voorziet in een evaluatie van de haalbaarheid van het verbod) waarschijnlijk het voorwerp uitmaken van felle onderhandelingen tussen de staten, waarbij Frankrijk en Italië het genomen besluit al willen terugdraaien. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe meer we er bij Gocar vanuit gaan dat het aanvankelijk geplande ‘pure’ verbod op de verkoop van nieuwe thermische auto’s in 2035 nog voor die datum (ingrijpend) zal worden gewijzigd. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be