De elektrische auto wordt vaak gezien als een vervoermiddel, maar helemaal niet als een bron van plezier. Het klopt natuurlijk dat een elektrische auto geen motorgeluid produceert en dat je niet manueel kunt schakelen of je rijvaardigheid kunt gebruiken om tussengas te geven. Dit gebrek aan mechanisch gevoel wordt door velen gezien als een rem op de acceptatie van elektrische auto’s.
Toch is er bij de constructeurs geen gebrek aan inspiratie. Porsche zou bijvoorbeeld werken aan uitlaten die luidsprekers gebruiken, Ford heeft een parfum ontwikkeld dat naar benzine ruikt, terwijl Toyota van zijn kant een ‘valse’ handgeschakelde versnellingsbak ontwikkelt om de rijsensaties terug te brengen en vooral om de bestuurder weer de indruk te geven dat hij de controle over de auto heeft.
Dummy
Elektrische auto’s hebben geen versnellingsbak nodig. Hun overbrenging beperkt zich in feite tot één tandwiel, of twee wanneer de auto erg snel is en een tweede reductie noodzakelijk is. Toyota’s idee is heel anders, zoals blijkt uit de octrooiaanvragen die zijn ingediend bij het Amerikaanse patentbureau.
Er worden geen extra tandwielen toegevoegd. Dit is namelijk een dummysysteem dat wel uitgerust is met een echt koppelingspedaal en een echt H-schakelrooster op de vloer. Het geheel is verbonden met een elektronische regeleenheid die, alleen in de handmatige modus, de werking van een handgeschakelde versnellingsbak kan simuleren, bijvoorbeeld door een koppelonderbreking te veroorzaken wanneer je naar een versnelling schakelt.
Advertentie – lees hieronder verder
Het systeem zou ook over een (valse) toerenteller beschikken om de schommelende toerentallen (die er dus eigenlijk niet zijn) te zien. En dat is nog niet alles: om het geheel af te maken, zou het koppelingspedaal mechanische weerstand bieden, wat de illusie perfect maakt. Als we BZForums, de site die deze informatie openbaarde, mogen geloven, zou ook een ‘tussenmodus’ zonder koppeling van de partij zijn om meer comfort te bieden, net als een modus die de werking van een automaat simuleert, zoals de handmatige modus van bijvoorbeeld een continu variabele versnellingsbak (CVT).
Voor morgen?
Het is echter niet omdat er een octrooiaanvraag werd ingediend, dat het project ook echt gerealiseerd wordt. Toyota beschermt hier gewoon zijn onderzoek. Toch vragen we ons af hoe deze oplossing door het grote publiek en vooral de puristen onthaald zou worden. Dit systeem zou de prijs van de auto wellicht verhogen en die ligt al hoog bij een elektrische auto. En uiteindelijk biedt dit geen bijkomende efficiëntie. De echte puristen willen wellicht niet weten van zo’n dummysysteem, toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be