De verkoop van elektrische auto’s blijft toenemen in België, vooral dankzij bedrijfswagens. Voor particulieren is de markt echter minder rooskleurig, enerzijds door de kostprijs van deze voertuigen en anderzijds door de nodige oplaadtijd – als je al een laadpaal vindt…
Hoewel het opladen van elektrische auto’s nog steeds een probleem is, zou dit binnen een paar jaar aanzienlijk moeten verbeteren. Verschillende onderzoeksgroepen hebben al batterijcellen ontwikkeld die 100 km kunnen herstellen op slechts 4 minuten tijd (StoreDot). Er worden ook andere technieken onderzocht, zoals grotere laadvermogens. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Zeekr 001, die in slechts 10 minuten kan worden opgeladen (800 kW).
Actieradius niet belangrijk
De uitdaging is vandaag om de nodige oplaadtijd te verminderen, zodat een beperktere actieradius niet langer een belemmering vormt voor automobilisten. Sneller opladen zal elektrische auto’s meer flexibiliteit bieden dan een grote batterij, die grondstoffen verbruikt.
Onderzoekers van het Koreaanse Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) lijken een belangrijke ontdekking te hebben gedaan rond ultrasnel opladen. Het wetenschappelijke tijdschrift Energy Storage Materials meldt dat de wetenschappers een natriumbatterij hebben ontwikkeld die lithium vervangt (waarvan de productie al ontoereikend is). De natriumbatterij wordt vaak genoemd als toekomstige oplossing voor de elektrische auto, zelfs meer dan de solid-state batterij, die een twee keer zo hoge energiedichtheid biedt als de huidige lithium-ion modules met vloeibare elektrolyt.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog steeds een lage dichtheid
Het doel van de Koreaanse onderzoekers was het ontwikkelen van een batterij die in minder dan één minuut oplaadt, wat nog korter is dan brandstof tanken aan de pomp. Om dit te bereiken hebben de wetenschappers gebruik gemaakt van een innovatieve samenstelling van ijzer, grafeenoxide en ijzersulfide. En de oplossing ligt precies in dit laatste element, ijzersulfide, omdat dit het ultrasnel opladen mogelijk maakt.
Hoewel de onderzoekers aangeven dat de energiedichtheid van hun batterijpakket voldoende is, moet worden toegegeven dat deze nog steeds laag is vergeleken met die van een LFP (lithium-ijzer-fosfaat) batterij: 160 Wh/kg tegen 300! Dat is dus slechts de helft van het bereik. Toch geven de Koreanen aan dat hun batterij bijzonder ongevoelig is voor temperatuur: hij kan zonder prestatieverlies werken tussen -40 en +80°C. Ongezien!
En dat is nog niet alles: deze natriumbatterij zou ook minder gevaarlijk (brand) en duurzamer in de tijd zijn, aangezien het aantal oplaadcycli zonder degradatie 6.000 bereikt, tegenover 2.000 tot 3.000 voor een LFP-batterij. Vaker opladen heeft dus geen invloed. Verschillende autofabrikanten zouden deze natriumbatterij al overwegen. Maar we moeten hem niet verwachten voor 2025. Over het algemeen duurt dit soort ontwikkeling meerdere jaren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be