Na de presentatie van de Emira, de laatste auto van het merk met een verbrandingsmotor (van AMG!), draait Lotus het stuur compleet om en lanceert het de Eletre, een 100% elektrische SUV en het eerste model sinds de jaren ’50 dat geen sportwagen is.
De Eletre, die duidelijke trekjes van de Lamborghini Urus bezit, zal niet in het Verenigd Koninkrijk maar in China worden gebouwd, aangezien het bedrijf tegenwoordig deel uitmaakt van Geely (en omdat in China produceren nu eenmaal goedkoper is). De SUV is 5,10 m lang en heeft een dynamisch ontwerp met een zeer korte voorkant en een steil aflopende achterklep.
De Lotus Eletre rust op gigantische 23-duims wielen en heeft voorzieningen die ook in andere premium-SUV’s te vinden zijn, zoals cameraspiegels en handgrepen die in de portieren verdwijnen. Over smaken en kleuren kan je discussiëren, maar geef toe dat het moeilijk is om hier een Lotus in te herkennen.
De ‘Light is Right‘-filosofie die Colin Chapman, de oprichter van Lotus, zo belangrijk vond, is in ieder geval op de schop gegaan met de Eletre. Akkoord, hij zou 400 tot 600 kg minder wegen dan concurrerende wagens, maar hij komt volgens verschillende bronnen nog steeds een eindje boven de 2 ton uit. Dit is duidelijk een model dat in de eerste plaats zo veel mogelijk moet verkopen.
Advertentie – lees hieronder verder
High-tech
Gelukkig is Lotus op z’n minst niet in de val van de conventionaliteit getrapt en werd een origineel interieur bedacht, voorzien van materialen zoals carbon, microvezel en zelfs wol.
Badend in zonlicht dankzij een groot panoramisch dak, is de cabine beschikbaar met vier individuele zetels of in een meer klassieke configuratie met een achterbank.
Het middelpunt van de belangstelling is het dashboard met de zwevende middenconsole dat wordt gedomineerd door een groot 15,1-inch scherm. Net als bij Ferrari wordt tegenover de passagiersstoel een klein scherm gemonteerd waarop informatie over het multimediasysteem wordt weergegeven.
Technologie boven
Qua elektrische technologie heeft Lotus duidelijk alles uit de kast gehaald voor de Eletre, die een 800V-architectuur heeft voor ultrasnel opladen (tot 350kW). Daarmee zit hij in de klas van de Porsche Taycan, de Audi e-tron GT, de Hyundai Ioniq 5 en diens niet-identieke tweelingbroer de Kia EV6, die ter herinnering onlangs ‘Auto van het Jaar’ is geworden.
Voor de aandrijving van deze SUV-op-stroom zorgen twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 600 pk. Zijn batterij van meer dan 100 kWh belooft 600 km autonomie, wat impressionant is, en ook zijn andere prestaties zijn indrukwekkend: een 0-100 km/u sprinttijd van minder dan 3 seconden en een topsnelheid van rond de 260 km/u.
Lotus heeft natuurlijk ook een pak moderne rijhulpsystemen voorzien. Denk aan adaptieve cruise control, een rijstrookassisent, botsingvermijding voor en achter en een smartphone-geactiveerde functie waarmee de Eletre zichzelf kan parkeren zonder dat er iemand aan boord is.
Hoeveel kost deze Lotus?
De prijs van de Lotus Eletre werd nog niet meegedeeld, maar gek genoeg kan je hem wel al bestellen, met het oog op de eerste leveringen in de loop van 2023.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be