Afgelopen weekend, tijdens de E-Prix in Rome, werd Carlos Tavares gefotografeerd al rijdend in de toekomstige Maserati GranTurismo Folgore, wat bewijst dat de presentatie ervan nakend is. Qua esthetiek verschilt deze volledig elektrische auto niet erg veel van het vorige model, maar qua mechaniek natuurlijk wel.
Dit wordt trouwens de allereerste 100% elektrische Maserati ooit. Dat zat er natuurlijk aan te komen, want het merk heeft besloten om al zijn modellen tegen 2025 te elektrificeren en om tegen 2030 alleen nog maar ‘zero emissions’ aan te bieden.
Riskante missie
De specificaties van de GranTurismo Folgore werden nog niet bekendgemaakt, maar het gerucht gaat de ronde dat deze GT een piekvermogen van maar liefst 1.200 pk zal hebben en over een op de Formule E geïnspireerde 3-motorige architectuur zal beschikken.
Het belooft dus een zeer krachtig model te worden, maar toch zijn niet alle diehard-fans overtuigd, simpelweg omdat zij bulderende motoren gewoon zijn. Maar voor hen hebben we hopelijk ook goed nieuws, waarover straks meer.
Advertentie – lees hieronder verder
Het merk van de drietand is verplicht om te innoveren. Omwille van de strenge emissienormen, maar ook omdat de verkoop de afgelopen jaren veel te bescheiden was. Moet gezegd dat de laatste GranTurismo volgens huidige standaarden héél lang is meegegaan, sinds 2007…
Om het tij te doen keren, zijn er in (zeer) recente termen een paar gloednieuwe Maserati-modellen op de markt gekomen, namelijk de überkrachtige MC20 en de Grecale, een SUV die binnenkort ook in een elektrische versie gaat verschijnen (eveneens met Folgore achter zijn naam). Voor de toekomstige GranTurismo moeten we tot volgend jaar wachten.
Niet alleen elektrisch?
Uit beelden die eerder dit jaar op het wereldwijde web werden gezwierd, konden we opmaken dat de nieuwe GranTurismo niet enkel als een elektrische Folgore-variant op het toneel zal verschijnen. Er is immers ook sprake van conventionele benzinemotoren.
Hoe dat precies zit, weten we jammer genoeg nog niet, maar we gokken dat Maserati er een V8 in gaat lepelen, dezelfde die momenteel in de Quattroporte, de Ghibli en de Levante kan worden besteld. Een viercilinder met lichte hybridisatie kan in principe ook, maar dat lijkt ons eerder onwaarschijnlijk (al weet je natuurlijk nooit).
De derde, meer aannemelijke mogelijkheid is dat de fabrikant beroep doet op de befaamde Nettuno-V6 die we kennen van de MC20 en die trouwens ook in de Grecale wordt gepropt. Wat het ook wordt, Gocar houdt je op de hoogte!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be