Hoewel leasing wijdverbreid is voor bedrijfswagens, is dat veel minder het geval voor particulieren. In België werden in 2021 maar 23.500 private leasingcontracten afgesloten, terwijl dit type product toch al meerdere jaren beschikbaar is.
Voor particulieren blijft eigendom het dominante principe om een auto te verwerven, net zoals dat bij een woning het geval is. Toch is dit misschien niet de allerbeste reflex, want een auto verliest tijdens zijn levensduur alleen maar waarde, in tegenstelling tot een gebouw.
Verandering in 2022?
Als we de verwachtingen van Arval en AG Insurance mogen geloven, kan deze situatie weleens veranderen. De trend voor dit jaar is namelijk een vooruitgang met 40 tot 50 procent van het aantal privécontracten. Dat betekent dat er in 2022 10.000 bijkomende contracten afgesloten kunnen worden, wat het totale volume tussen 30.000 en 35.000 brengt.
Leasing voor particulieren weet steeds meer te verleiden. De verklaring is vooral de onzekerheid waarmee de consument geconfronteerd wordt: welke wetgeving zal over drie jaar van kracht zijn? Zal die veranderen? Mogen we onze auto nog in de stad gebruiken? En vooral, wat is de inruilwaarde van deze auto over vijf jaar?
Advertentie – lees hieronder verder
Gemoedsrust
Het is precies in onzekere periodes dat het principe van leasing zijn waarde bewijst. Deze formule zorgt namelijk voor flexibiliteit, maar ook voor gemoedsrust. Omdat de overnameprijs vooraf is vastgelegd en het contract een maandelijks bedrag voorziet dat vaak alles omvat (banden, onderhoud enzovoort), hoeft de gebruiker zich helemaal geen zorgen meer te maken.
De prijs van private leasing hangt af van de gekozen auto. Voor een middenklasser met verbrandingsmotor schommelt de prijs rond de 350 euro per maand. Voor een elektrische auto, die duurder is in aanschaf, wordt dat uiteraard wat meer. Reken op ongeveer 550 euro per maand voor een Peugeot e-208 bijvoorbeeld, berekend met een contact van drie jaar en 10.000 km/jaar. Natuurlijk is dit maar een voorbeeld en kun je ook een contract afsluiten voor meer kilometers, dat wel iets duurder uitkomt omdat het rekening houdt met bijkomende slijtage.
Binnen de transitie naar de elektrische auto lijkt private leasing bijzonder interessant. Als de consument toch kiest voor een auto met verbrandingsmotor, hoeft hij zich immers geen zorgen te maken over het waardeverlies. Kiest hij daarentegen voor een elektrische auto, dan hoeft hij de aanzienlijke aankoopkosten en de negatieve impact op de persoonlijke cashflow niet te dragen. Vooral omdat de gebruiker na de eerste hogere maandbetaling de auto aan het einde van het contract niet hoeft over te nemen (volgt er wel een aankoop, dan is de laatste maandbetaling hoger).
Private leasing heeft dus zeker in deze tijden veel voordelen. Het speelt ook in op de groeiende trend die al enkele jaren in andere sectoren opduikt: een economie van diensten of functionaliteit waarbij de gebruiker betaalt voor de volledige beschikbaarheid, zonder de administratie, problemen, herstellingen, overname en dergelijke te moeten regelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be