We schreeuwen het al langer van de daken: het is mooi dat iedereen elektrisch gaat autorijden, maar waar blijven de beloofde laadpalen? Want nu lijkt het alsof alsof je met een klassieke auto de woestijn inrijdt, waar zoals geweten géén tankstations zijn. De rit zal dus na een bekend aantal kilometers eindigen.
Dat verhaal is door te trekken naar de elektrificatie van ons wagenpark, want met de huidige laadinfrastructuur staan we nog nergens in Europa, dat nochtans een voortrekkersrol vervult. Over de wereldwijde situatie zullen we het wijselijk niet hebben.
Noteer alleen dat er in Europa momenteel nog geen half miljoen laadpunten beschikbaar zijn, terwijl dat aantal tot ruim 65 miljoen moet aangroeien als we iedereen tegen 2035 aan de stekker willen krijgen, zoals blijkt uit een recente studie van Ernst & Young. Maar goed, laten we positief blijven want de laatste tijd worden er bijna wekelijks nieuwe initiatieven aangekondigd.
Shell bij Carrefour en Gamma
Zo meldt De Tijd dat Shell, dat hier vooral bekend is voor zijn tankstations, 435 laadpalen, goed voor 870 laadpunten, gaat plaatsen bij vestigingen van Carrefour (Redevco) en Gamma in ons land. Wereldwijd wil het energiebedrijf zelfs 2,5 miljoen laadstations hebben tegen 2030. “De tijden veranderen snel op energievlak en Shell wil ook voor de stroomvoorziening van elektrisch rijden een leider zijn”, verklaarde Emmanuel Mignot, CEO van Belgian Shell.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij doe-het-zelfketen Gamma plant Shell 210 laadpunten, waarnaast er nog eens 660 bijkomen op 58 parkings van Carrefour-sites die eigendom zijn van Redevco. Daar worden voor eind 2024 in totaal 330 laadpalen met telkens twee laadpalen geïnstalleerd, die een mix van trage laders van 22kW en snelladers van 150 kW zullen bieden.
Ook eigen groene stroom
De laadpaalstrategie van Shell bestaat uit een combinatie van zogenaamde bestemmingslocaties, waar auto’s een tijd stilstaan, en laadpunten bij de eigen tankstations, waar liefst ook de nodige faciliteiten voor een koffiestop of shopping aanwezig zijn.
Verder wordt via Shell Recharge Services ook de mogelijkheid geboden om thuis of op de werkplek oplaadfaciliteiten te voorzien. Ten slotte plant Shell om groene stroom te bekomen via eigen wind- en zonneparken in België.
Dit is natuurlijk een mooi initiatief om de uitrol van de laadinfrastructuur in ons land te bespoedigen, maar zal er nog veel meer inspanning nodig zijn om voldoende laadcapaciteit te creëren tegen 2035 wanneer de verkoop van klassieke auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie wordt stopgezet en iedereen verplicht wordt om elektrisch te rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be