Alain De Jong is journalist en vertaler bij Gocar.be met een passie voor elk gemotoriseerd voertuig op twee of vier wielen. Begin jaren 90 zette de Antwerpenaar zijn eerste stappen in de autojournalistiek met een focus op de autosport bij gespecialiseerde magazines (Turbo, Autokrant) en de krant Het Laatste Nieuws. Vervolgens werkte hij voor verschillende tijdschriften binnen De Persgroep (nu DPG Media) en stond hij mee aan de wieg van Autowereld. Vanaf 2013 is Alain actief als freelancer voor onder andere Belga Persagentschap, Knack, Autogids en de laatste jaren ook voor Gocar.be. In zijn vrije tijd geniet hij van een uitstap op de motor of een dagje scheuren op een circuit met een sportwagen.
Alain De Jong
journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Alain De Jong
In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?
Voor de jaarlijkse vakantie worden weer veel kilometers afgelegd. Voor wie elektrisch rijdt vormt dat een bijkomende uitdaging. ADAC deed een onderzoek bij meer dan 80 elektrische wagens en slechts een handvol bleek echt geschikt om vlot grote afstanden af te leggen. Wie zijn de winnaars en de verliezers?
Een Nederlandse eigenaar van een elektrische Jaguar I-Pace merkte dat het rijbereik in realiteit beduidend lager uitviel dan het aantal kilometers beloofd door het merk. Hij pikte dat niet en stapte naar de rechtbank, die hem nu een schadevergoeding van bijna 20.000 euro toekende. Zet dit vonnis de deur open voor een tsunami aan procedures van misnoegde EV-rijders?
De pechduivel sloeg weer toe voor Russell Racing by PK Carsport tijdens de tweede manche van het Belcar Endurance Championship op Circuit Zolder. Gocar-piloot Christoff Corten nam een bliksemstart, maar raakte al in de eerste bocht betrokken bij een aanrijding. Game over…
Er werd vanuit gegaan dat de afgeschreven vloot leasewagens voor een versnelde en belangrijke vergroening van de tweedehandsmarkt in ons land zou zorgen. Maar dat blijkt tegen te vallen volgens een recent onderzoek, dat aantoont dat onze groene bedrijfswagens vooral in het buitenland terechtkomen.
Het glamournieuws van de voorbije week was het verjaardagscadeau van Conrad Janssens: een peperdure Lamborghini Urus ter waarde van 245.000 euro. Die werd hem geschonken door zijn vader, aka ‘De Keizer van de Wegwijzer’, die tegenwoordig miljoenen verdient met trajectcontroles die ons allemaal een flinke duit kosten.
Gocar-piloot Christoff Corten is samen met zijn teammaats Jeffrey Van Hooydonk en Frank en Hans Thiers opnieuw present in het Belcar Endurance Championship 2024 met de indrukwekkende Lamborghini Super Trofeo. “Na een moeilijk jaar willen de terug met de overwinning aanknopen”, maakt de snelle man uit Tienen zijn ambities duidelijk.
Vorig jaar bereikte de wereldwijde verkoop van elektrische wagens een recordvolume van zowat 9,5 miljoen stuks. Samen met de plug-inhybrides werden ruim 13,7 miljoen oplaadbare auto’s geleverd, wat goed is voor een marktaandeel van 16 procent volgens de data van EV Volumes.
De Amerikaanse Dienst voor Verkeersveiligheid noteerde een onregelmatigheid in de aanduiding op het dashboard van verschillende modellen van Tesla en eist daarvoor een terugroepactie van meer dan 2,2 miljoen voertuigen. Overdreven ijver of werd een grote ramp vermeden?
Veel merken lieten de prijzen van hun elektrische auto’s zakken tot net onder 40.000 euro om van de Vlaamse premie van 5.000 euro te kunnen genieten. Maar vaak worden er nog extra kosten aangerekend waardoor men in een grijze zone dreigt belanden zodat de klant de steun kan mislopen.