Voor trouwe klanten van Rolls-Royce is de Spectre een regelrechte revolutie. Dit model teert immers niet op een dikke V12-motor maar is met een 100% elektrische aandrijflijn uitgerust. Gebaseerd op het nieuwe ‘Architecture of Luxury’-platform, ontwikkelt dit emissieloze beest 585 pk en beschikt hij over een actieradius van – op papier – iets meer dan 500 km dankzij zijn 120 kWh-batterijpakket, waarvan gedetailleerde specificaties binnenkort vrijgegeven zullen worden.
Ondanks zijn immens hoge gewicht (2.975 kg!) werkt deze kolos het 0-100 km/u-sprintnummer af in slechts 4,5 seconden. Die snelle acceleratie is echter niet zó verwonderlijk, aangezien zijn beschikbare koppel van 900 Nm al vanaf de eerste meters op de wielen wordt gelost.
Verlichte grille
Met een totale lengte van 5,45 m en een breedte van 2,08 m is de nieuwe coupé van Rolls-Royce alles behalve een kleintje. Zijn design ligt volledig in lijn met de andere modellen in het gamma, al gaat het er allemaal wat spitser aan toe. Kijk maar naar ‘dubbeldekker’ koplampen en naar de verrassend brede grille, voorzien van niet minder dan 22 led‘s.
Aangezien dit een puur elektrische auto betreft, hebben de ingenieurs er alles aan gedaan om de Spectre zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Hun inspanningen hebben een stevig resultaat opgeleverd, want Rolls-Royce claimt een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van slechts 0,25, een record voor de Britse fabrikant.
Advertentie – lees hieronder verder
De zelfmoorddeuren gaan zeer wijd open en onthullen een uiterst luxueuze cabine met een overwegend digitaal dashboard, hoewel enkele fysieke bedieningselementen blijven bestaan. Een kwestie van het wat oudere cliënteel niet helemaal tegen de borst te stoten, zou je kunnen denken, al heeft het ook met gebruiksgemak en zelfs veiligheid te maken.
Zoals gebruikelijk is het interieur een superdeluxe cocon waarin passagiers zo zacht mogelijk in de watten wordt gelegd. Zij worden volledig afgeschermd van de buitenwereld en zouden zelfs geen last mogen hebben van de slechte staat van Belgische wegen, aangezien de Spectre voorzien is van de hoogtechnologische Planar-ophanging, een systeem dat de demper boven de voorwielophanging met camera’s die de weg als het ware lezen combineert.
De prijs…
Wie deze elektrische wolk in de garage wil, moet ongeveer 340.000 euro ophoesten. Too much? Geloof ons maar als we zeggen dat het merk geen moeite zal hebben om (nieuwe) klanten te versieren…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be