Het Amerikaanse studiebureau J.D. Power doet regelmatig uitgebreid onderzoek naar de ervaringen van autobezitters. Het gaat om een jaarlijks onderzoek (IQS, voor Initial Quality Study) dat voertuigen en merken rangschikt op betrouwbaarheid. Hoewel de Amerikaanse markt anders is dan de onze, worden voertuigen vandaag de dag wereldwijd geproduceerd met het oog op kostenbesparing. Over het algemeen geldt dus wat voor de Amerikaanse markt geldt, ook voor ons.
Tot nu toe worden elektrische auto’s door fabrikanten gepresenteerd als eenvoudiger, met hun enkele (of dubbele) elektromotor die minder bewegende onderdelen heeft, wat hen betrouwbaarder maakt. Deze kwaliteit zou ook invloed moeten hebben op de totale gebruikskosten, die concurrentiënter zouden zijn dan die van brandstofauto’s, vanwege besparingen op onderhoud en reparaties. Maar dat lijkt niet helemaal zo te zijn. Vorig jaar al meldde J.D. Power dat de tevredenheid van klanten lager was bij elektrische auto’s. En dat wordt bevestigd in 2024.
Gemengde resultaten
Uit het dit jaar uitgevoerde onderzoek blijkt dat de theorie dus behoorlijk afwijkt van de praktijk. Naast een aanzienlijk hogere aanschafprijs moeten eigenaars van elektrische auto’s ook rekening houden met snellere slijtage van banden en hoge kosten voor het opladen bij openbare laadpalen. En dat is nog niet alles: volgens J.D. Power zouden elektrische auto’s ook veel meer problemen ondervinden dan brandstofauto’s. Meerbepaald tot wel driemaal zoveel.
Advertentie – lees hieronder verder
J.D. Power verduidelijkt: de problemen die elektrische auto’s en plug-in hybrides ondervinden zijn zo serieus dat ze drie keer vaker terug moeten naar de garagist dan een benzineauto. En brandstofauto’s doet het al niet schitterend, met een retourpercentage van 180 problemen per 100 auto’s (180 PP100). Maar voor elektrische auto’s zou het nog erger zijn, met een niveau van 266 PP100 (gebaseerd op onderzoeksresultaten tussen juli 2023 en mei 2024).
Nadat het vooral vorig jaar getroffen werd door grote problemen, bevindt Tesla zich in 2024 weer op het gemiddelde (266 PP100). Het moet echter worden opgemerkt dat sommige klachten niet noodzakelijk pannes zijn, maar ontwerpfouten betreffen, zoals de verplaatsing van bedieningselementen voor richtingaanwijzers en ruitenwissers. Dat maakt ook deel uit van de klanttevredenheid.
En de brandstofauto’s?
Aan de kant van de brandstofauto’s zijn RAM, Chevrolet en Hyundai de beste presteerders met respectievelijk 149, 160 en 162 PP100. Premiummerken zoals Porsche doen het echter minder goed (172 PP100), evenals Lexus (174 PP100), wat verrassend is gezien de reputatie van dit Japanse merk op het gebied van betrouwbaarheid. Het luxemerk van Hyundai, Genesis, scoort nog lager (184 PP100). Over het algemeen blijken luxemerken minder bevredigend te zijn dan massamerken: het gemiddelde tevredenheidscijfer bedraagt namelijk 232 PP100 tegenover 181 PP100 voor algemene merken.
Wat irriteert de consument? De vele te opdringerige waarschuwingen (een helaas ook bij ons veel voorkomend fenomeen) die vaak onnodig worden geactiveerd (zoals stoelsensorwaarschuwingen wanneer er geen passagier is, enz.). J.D. Power geeft ook aan dat verbindingen met Apple Car Play en Android Auto vaak problematisch zijn: het behoort tot een van de tien meest voorkomende problemen die eigenaars ervaren. Dus de vraag die kan irriteren (of niet): is de oprukkende technologische echt een meerwaarde? Is het perfecte de vijand van het goede? Iets om over na te denken, wetende dat deze overweging niet alleen van toepassing is op elektrische auto’s, verre van dat.
Foto’s: Tesla & Mercedes
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be