Nu de overgang naar elektrische auto’s bezig is, blijft de batterijen de grootste uitdaging voor industriëlen en chemici. Het is immers de batterij die de autonomie en de prijs van het voertuig bepaalt. Daarom verwacht men een hoge energiedichtheid, een goedkopere prijs en een betere recyclageproces, aangezien de deeltjes van de batterijen uit de grond komen en hun beschikbaarheid beperkt is.
Het zou dus ideaal zijn om onze batterijen oneindig lang te kunnen hergebruiken of te recycleren, wat de winning en de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s zou verminderen, aangezien de batterijen niet meer vervangen zouden moeten worden. Zogezegd een eeuwige auto, of bijna.
Een ontdekking
Een groep Japanse onderzoekers van Toyota heeft onlangs een methode ontwikkeld waarmee gebruikte lithium-ionbatterijen na langdurig gebruik kunnen worden geregenereerd. Zo krijgen deze batterijen opnieuw een bijna even grote capaciteit als in het begin. Een wonder?
Advertentie – lees hieronder verder
Bij de gebruikte techniek worden positief geladen lithiumionen en negatief geladen elektronen in het pakket toegevoegd om de degradatie van de batterij tegen te gaan, wat de levensduur ervan verlengt. Dit zou de huidige bevoorrading– of productieproblemen moeten oplossen – de huidige lithiumproductie is onvoldoende om aan de vraag te voldoen, voor nog vele jaren.
Deze techniek heeft een dubbel voordeel, want naast het verlengen van de levensduur van de batterij, zou het ook het recyclageproces vergemakkelijken en goedkoper maken, zoals uitgelegd in het wetenschappelijke tijdschrift Joule.
Beperkingen?
Chemici hebben hiervoor allerlei chemische stoffen getest, waaruit bleek dat lithium-naftaleen geladen deeltjes kan stimuleren en 80% van de oorspronkelijke celcapaciteit kan herstellen.
De techniek markeert een nieuwe stap in het onderzoek naar batterijen, en lijkt te werken voor bijna alle soorten lithium-ionbatterijen. “De efficiëntie van het systeem is niet enkel getest met kleine laboratoriumbatterijen, maar ook met grote autobatterijen”, legde Nobuhiro Ogihara van het R&D Laboratories Center van Toyota uit aan het tijdschrift New Scientist. Er zal echter nog onderzoek nodig zijn, omdat de laboratoriumtests aantonen dat de bijgewerkte batterij haar capaciteit behoudt gedurende 100 laad- en ontlaadcycli. Het doel is natuurlijk om nog verder te gaan.
De onderzoekers erkennen wel dat de regeneratiesysteem ook zijn beperkingen heeft. Het werkt bijvoorbeeld niet wanneer de cellen fysiek beschadigd zijn (structurele gebreken). Bovendien is er een vrij lange wachttijd tussen de injectie van lithium-naftaleen en de reactie binnenin de batterij. Tot slot blijft er een milieuprobleem, omdat de winning en verwerking van lithium-naftaleen extreem vervuilend zijn. Dit zal verder onderzocht worden, want het idee van een herlaadtechnologie voor batterijen heeft nog niet zijn laatste woord gezegd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be