De overgang naar elektrisch rijden maakt een grondige aanpassing van de infrastructuur noodzakelijk. Nu is het al verplicht om bij nieuwbouwprojecten voldoende laadmogelijkheden te voorzien.
Maar natuurlijk is er nog veel meer nodig, omdat niet iedereen thuis of op het werk zijn auto kan opladen of er ook onderweg stroom bijgetankt moet worden. Dat betekent dat er op het openbaar domein héél veel laadpalen zullen moeten bijkomen.
100.000 nieuwe laadpunten nodig
In Vlaanderen rekent men op 100.000 laadpunten tegen 2030, terwijl hetzelfde aantal ook in het zuiden van het land nodig zal zijn. Dat is het plan. Maar hoe zal dat gerealiseerd worden? Er duiken intussen tal van creatieve oplossing op, zoals die van Proximus.
Het telecombedrijf start samen met Fluvius, de beheerder van het gas- en elektriciteitsnet, een proefproject op om de straatkasten met technische installaties van de telecomdiensten om te vormen tot laadpalen voor elektrische auto’s. Door de uitrol van de nieuwe glasvezelverbindingen komt er nu namelijk plaats vrij in deze technische kasten, waardoor er een potentieel ontstaat voor 7.000 nieuwe laadpunten. Gelijkaardige initiatieven werden al gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook aftakken van straatverlichting
Als het proefproject van vier maanden succesvol blijkt, zal Proximus een partner zoeken om het verder uit te bouwen. Het voordeel hiervan is dat er door te vertrekken van de bestaande technische kasten op straat, slechts beperkte graafwerken nodig zijn om telkens twee laadpunten te installeren. Proximus wil zijn laadpalen koppelen aan een extern softwareplatform waarop met verschillende soorten laadkaarten betaald kan worden.
Een ander interessant alternatief is gebruik te maken van de straatverlichtingspalen om extra laadpunten te creëren. Daar experimenteert Sibelga al mee in Brussel, met de ambitie om tegen 2035 11.000 laadpunten in het gewest te creëren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be