Tesla ís autonoom rijden. Dat is de mening van de grote baas Elon Musk. Deze liet zich al ontvallen dat het bedrijf geen waarde heeft als het er in de nabije toekomst niet in slaagt om zijn software voor autonoom rijden tot een succes te kneden. Het recentste voorbeeld van deze visie is dat Musk letterlijk de stekker trok uit het project rond de Model 2 (de betaalbare elektrische auto zoals elk massamerk er eentje wil) om voorrang te geven aan de robotaxi. Dat is een zelfrijdende shuttle zoals concurrenten Waymo en Cruise er al hebben rondrijden in Californië. Nog een voorbeeld? Nooit gespeend van straffe quotes heeft Musk al beweerd dat al zijn auto’s vanaf 2016 over Level 5-functionaliteit in autonoom rijden zullen beschikken, zij het desnoods achteraf te activeren. Voor de leken: dat is het hoogste niveau waarin de auto werkelijk álle taken op zich kan nemen onder álle omstandigheden. Er wordt nog altijd aan getwijfeld of zoiets überhaupt wel kan, maar dat terzijde.
De Verenigde Staten als proeftuin
Als proeftuin heeft Tesla de verst gaande softwareversies totnogtoe alleen in de Verenigde Staten ontplooid, vanwege de soepeler regelgeving. FSD bestaat ook in Europa, maar dan in een lightversie. Daar zou nu verandering in komen. Bij de laatste roadmap voor FSD die het merk toonde wordt duidelijk aangegeven dat de lancering van de versie met alle toeters en bellen voor 2025 ook bij ons gepland staat. Bij Tesla is FSD een optie, desnoods over-the-air achteraf te downloaden en ook vooraf te proberen dankzij een proefperiode.
Gaat dit Tesla terug een voorsprong geven? Dat hangt ervan af. Het bedrijf heeft in Europa inderdaad achterstand opgelopen. Het moest toezien hoe Ford met Blue Cruise en Duitse premiummerken als Mercedes en Audi hun bestuurders van langdurig handenvrij rijden onder specifieke omstandigheden kunnen voorzien. Volgens Tesla staat hun systeem toe dat de auto bijna overal vanzelf rijdt met minimale interventie van de bestuurder. Die vlieger zal in Europa voorlopig niet opgaan, want de veiligheidsregels stellen dat handenvrij rijden enkel op vastgelegde stukken autosnelweg kan. Door het drukkere verkeer en de vele afritten valt het Europese wegennetwerk niet te vergelijken met het Amerikaanse. Maar het is duidelijk dat Tesla iets moet doen om zich de kaas niet van het brood te laten roven en vast te houden aan zijn eigen ambities. Naast Europa zal het merk trouwens ook in China de volle versie ontsluiten.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen koopje
Als het lukt, dan wacht het bedrijf nieuwe en grote wingebieden voor het vergaren van noodzakelijke data om het systeem beter te maken. Maar zover is het nog niet. Een disclaimer in de presentatie verraadde al dat de wettelijke goedkeuring nog hangende is en implementatie daarvan afhangt. Zo zou het ook weer kunnen dat het uiteindelijk toch weer een verwaterde variant wordt. Maar Tesla blijft vooruitkijken en plant een software-update die elk model van het merk geschikt maakt voor deelname aan een robotaxivloot. Kwestie van voorbereid te zijn op morgen.
Goedkoop is het snufje niet, al dalen de prijzen wel. Oorspronkelijk kostte het FSD zomaar eventjes 15.000 dollar, maar ondertussen is die prijs gezakt tot 8.000 dollar. In de VS lag deze bradeerpolitiek mee aan de zwakke tweedehandsprijzen van Tesla’s. Meerdere rechtszaken, waarvan sommige met betrekking tot ongevallen met dodelijke afloop, hebben het systeem al een kwalijke reputatie bezorgd. Maar Tesla heeft in de rechtbank ook al vaak gelijk gekregen omdat het in de kleine lettertjes altijd heeft gestipuleerd dat het om een assistent gaat waarbij de bestuurder in staat moet zijn om de controle over te nemen. Nadat sommige advocaten zich zijn beginnen te richten op de ‘misleidende’ promo van het merk, heet het systeem voluit ‘Full-Self Driving (Supervised)’.
Foto: YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be