De uitdaging van de energietransitie houdt ook een andere technologische uitdaging in dan die van de productie van groene energie. Inderdaad, veel sectoren zullen moeten evolueren, of zichzelf zelfs volledig opnieuw moeten uitvinden. Dit is het geval bij de auto, die moet evolueren van een model op basis van fossiele brandstoffen naar een elektrisch model dat koolstofneutraal is.
Er is echter een contradictie in deze overgang naar de elektrische auto: de installatie van een zo groot mogelijke batterij in het voertuig om de automobilisten gerust te stellen die nog steeds bang zijn om zonder stroom te vallen. Deze aanpak is echter contraproductief in die zin dat het verplaatsen van een zwaarder voertuig meer energie kost en dat een grotere batterij ook meer grondstoffen vereist.
Toch zal deze visie zal slechts tijdelijk zijn. Want achter de schermen zijn accufabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van aanzienlijk kleinere en lichtere batterijen, die ook nog eens goedkoper en ultrasnel op te laden zullen zijn. Dit impliceert dat de huidige batterijen snel verouderd zullen raken.
Een veelbelovende toekomst?
Er worden momenteel veel inspanningen geleverd – hoewel sommigen vinden dat ze onvoldoende zijn – om de laadinfrastructuur te verbeteren en steeds hogere laadvermogens aan te bieden. De batterijfabrikanten zetten nu al in op deze evolutie: kleinere batterijen, met een redelijke maar niet buitengewone autonomie, en in staat om op te laden in een tijd die vergelijkbaar is met die nodig is om benzine te tanken. Dat wil zeggen in 5 minuten.
Advertentie – lees hieronder verder
Het onderzoek is dus in volle gang, vooral rond nieuwe materialen zoals silicium/koolstof, wolfraam of niobium. Doel: de energiedichtheid en de laadsnelheden verhogen en tegelijkertijd de omvang van de batterijen verkleinen om ook hun prijs te verlagen. Zo kan een ander groot obstakel weggewerkt worden: de prijs van een elektrische auto. Dit ook de doelstelling van de Engelse start-up Nyobolt die de grootte van batterijen wil verkleinen om ook hun prijs te verlagen en zo elektrische auto’s te laten doorbreken. Volgens Nyobolt is dit precies wat de mensen willen: een auto die in 5 minuten oplaadt.
China blijft achter
Maar de pionier, of zelfs de motor in de overgang naar de elektrische auto, China, zou volgens Nyobolt erg laat zijn met het onderzoek om het opladen te versnellen. Dit is jammer, want CATL is ‘s werelds toonaangevende autofabrikant, maar tot nu toe geeft het bedrijf er de voorkeur aan om bescheiden batterijpakketten met gemiddelde prestaties in zijn goedkope auto’s te voorzien in plaats van zich te concentreren op het onderzoeken van nieuwe technologieën.
Deze benadering staat in contrast met de Westerse visie, die het onderzoek naar nieuwe generaties van batterijen bevordert. Nyobolt is niet de enige start-up die in deze richting werkt. Echion Technologies en Group14 Technologies proberen bijvoorbeeld ook oplossingen te vinden om het opladen van batterijen te versnellen. Al deze inspanningen zullen het zeker mogelijk maken om binnen een redelijke termijn vooruitgang te boeken. En we mogen hopen dat we in 2035 betaalbare elektrische auto’s hebben, die ook veel efficiënter zijn qua laadvermogen of autonomie. In de nabije toekomst (2025-2027) verwachten we ook de komst van solid-state batterijen, die in veel opzichten al een serieuze vooruitgang zullen betekenen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be