Toyota blijft de grootste constructeur van de wereld, maar het merk is wat eigenzinnig door (bijna) als enige de verplichte transitie naar de elektrische auto aan te vechten. Deze positionering roept veel vragen en kritiek op. Misschien was dit beleid zelfs de reden waarom de emblematische CEO Akio Toyoda een stap opzij heeft gezet ten voordele van zijn opvolger, Koji Sato.
Volgens Toyota is er niet één oplossing voor de toekomst. De constructeur ziet het globale plaatje en verwacht dat verschillende technologieën naast elkaar zullen bestaan: eenvoudige hybrides, plug-inhybrides, elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn allemaal mogelijke oplossingen. Toyota stelt dat de elektrische auto niet de enige manier is om koolstofneutraliteit te bereiken.
Andere doelstellingen
Vandaag gaat de constructeur nog een stap verder door aan te geven dat de aanhangers van de elektrische auto simpelweg ongelijk hebben. Bij monde van ‘Chief Scientist’ Gill Pratt bevestigt Toyota dat de oplossing zit in een combinatie van verschillende intelligente oplossingen. “De tijd zal tonen dat ons standpunt het juiste is. Op een of andere manier zal er een diversiteit zitten in de aandrijfgroepen die wereldwijd gebruikt worden.”
De doelstellingen van Toyota staan in schril contrast met die van andere merken die CO2-neutraliteit nastreven (in theorie dan toch), zoals Audi, Volvo, Peugeot en vele anderen. Toyota is dat niet van plan: de groep wil vanaf 2030 jaarlijks nog 5,5 miljoen auto’s met verbrandingsmotor en plug-inhybrides verkopen. Het aandeel elektrische auto’s zal 3,5 miljoen eenheden bedragen, waarvan een miljoen verkocht onder het Lexus-label.
Advertentie – lees hieronder verder
Lithiumtekort verwacht
Om zijn visie te ondersteunen, baseert Toyota zich op meerdere observaties en perspectieven, zoals een dreigend tekort aan lithium dat de ambities en langetermijnplannen van constructeurs zal ondermijnen die ervoor gekozen hebben om volledig op elektrisch over te schakelen. Deze situatie doet de slimme koppen van Toyota besluiten dat het nodig is om de hoeveelheid gebruikte lithium te beperken en te spreiden over zo veel mogelijk wagens. Om zijn standpunt te onderbouwen, baseert Toyota zich op verschillende prognoses die aantonen dat de vraag naar lithiumbatterijen het aanbod van de grondstof zal blijven overtreffen tot 2040. Volgens één scenario zou het aanbod zelfs maar een derde van de wereldvraag dekken. Vergeet niet dat het drie jaar duurt om een nieuwe fabriek te bouwen en tot zestien jaar om een nieuwe mijn te exploiteren… Vertraging is onvermijdelijk.
In zijn uiteenzetting geeft Gill Pratt ook het voorbeeld van een vloot van honderd auto’s met verbrandingsmotor met een gemiddelde uitstoot van 250 g CO2/km. Vertrekkend van het principe dat de lithiumvoorraad beperkt is, zijn er twee opties denkbaar: ofwel 1 elektrische auto produceren met een batterij van 100 kWh en 99 andere auto’s met verbrandingsmotor ofwel 90 geëlektrificeerde auto’s met een batterij van 1,1 kWh (grosso modo de batterijen in de zelfopladende hybrides van Toyota en Lexus) en 10 andere auto’s met alleen een verbrandingsmotor. Het verschil tussen beide scenario’s: de totale uitstootvermindering van de vloot bedraagt 1,5 g/km in het eerste geval (248,5 g/km in totaal), tegenover 45 g/km in het tweede (205 g/km) dankzij de elektrificatie van meer auto’s.
Zijn andere constructeurs allemaal leugenaars?
Het idee om een grote vloot hybrides te gebruiken in plaats van een kleine vloot elektrische auto’s lijkt niet intuïtief, geeft Toyota toe. Maar dit is het resultaat in de realiteit. Sommige staten willen de overstap naar de elektrische auto verplichten, maar dan gaat deze nuance verloren die nochtans essentieel is als we de koolstofemissies snel willen verminderen. Bovendien bekritiseert Gill Pratt de ambities van zijn rivalen en noemt ze ‘holle woorden’. Net zoals bij verzekeringscontracten en dergelijke moet je de kleine lettertjes lezen, want vaak staat er een asterisk: ‘We zullen deze doelstelling dit jaar bereiken, als de omstandigheden het toelaten’.
Toyota nodigt daarom alle spelers uit om hun gedachten te laten rijpen en te stoppen met hun wensen voor werkelijkheid te nemen. De overgang naar de elektrische en volledig uitstootvrije auto is momenteel niet meer dan een utopie. Het is noodzakelijk om rekening te houden met de natuurlijke, materiële en menselijke middelen, maar ook met de oplaadinfrastructuur en hernieuwbare energieën. Momenteel gebeurt dat te weinig. Het gezin van Gill Pratt rijdt trouwens met een Tesla Model X die gemiddeld maar 50 km per dag aflegt. De conclusie is duidelijk: 90 procent van de batterij is overbodig gewicht. De verspilling van grondstoffen is dan ook gigantisch. Toyota pleit daarom voor meer intellectuele eerlijkheid van de fabrikanten en lobby’s tegenover het publiek en de politieke besluitvormers. Eerlijk gezegd, zoals het er nu uitziet, kunnen we de Japanners moeilijk ongelijk geven…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be