De bZ4X staat op een nagelnieuw flexibel platform dat ook zal worden gebruikt door andere voertuigen van Toyota’s toekomstige elektrische bZ-gamma. Hij heeft bijna dezelfde afmetingen als de RAV4 en is uitgerust met een 71,5 kWH lithium-ionbatterij.
De Japanse fabrikant belooft een autonomie van meer dan 450 km en de accu zou 80% van diens capaciteit kunnen terugwinnen in 30 minuten, althans door de auto aan een snellader van 150 kW te hangen.
Twee versies
Toyota gaat twee versies van de bZ4X aanbieden. De eerste bezit een enkele aandrijfmotor van 204 pk en 265 Nm, goed voor een 0-100-acceleratietijd van van 8,4 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Daarnaast zal het merk een variant met vierwielaandrijving aan de man brengen. Die laat zich door twee motoren voortstuwen, goed voor een gecombineerd vermogen van 217,5 pk (ja, echt!) en 336 Nm. Zijn topsnelheid is identiek aan die van de eerste, al wordt zijn sprinttijd van 0-100 km/u teruggebracht tot 7,7 seconden.
Afhankelijk van de omstandigheden is mogelijk om verschillende XMODE-rijmodi te selecteren, die instellingen bieden voor sneeuw/modder, voor diepe sneeuw/modder (onder 20 km/u), evenals Grip Control voor ruw(er) terrein (onder 10 km/u).
Advertentie – lees hieronder verder
Originele technische oplossingen
De bZ4X wordt Toyota’s allereerste model met One Motion-stuurinrichting. Die is uniek, in die zin dat er geen fysieke link is met het stuurwiel. Het elektronische systeem past de stuurhoek nauwkeurig aan de intentie van de bestuurder aan, en één trek aan dit bizarre (optionele) stuurwiel, dat eruitziet alsof het rechtstreeks uit een spaceshuttle komt, is voldoende om 150 graden te draaien.
Eveneens optioneel zijn zonnepanelen op het dak, wat hem tot 1.800 km extra rijbereik per jaar kan opleveren… op voorwaarde dat je niet in België woont.
Wanneer te koop?
De Toyota bZ4X zal pas op 2 december officieel worden voorgesteld. Verwacht wordt dat hij volgend jaar in de handel komt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be