Heel wat waarnemers hebben een standpunt ingenomen tegenover de elektrische auto. De vraag lijkt echter steeds minder aan de orde, aangezien de autoriteiten zelf besloten hebben de elektrische auto koste wat het kost te verplichten, in China, Europa en nu ook de Verenigde Staten. Toch blijven sommige constructeurs nog altijd gekant tegen de massale overstap naar elektrische auto’s. Dit is het geval bij enkele Japanse constructeurs, zoals Mazda, Honda en vooral Toyota.
De grootste Japanse constructeur spreekt zich regelmatig uit over dit onderwerp, bij monde van de eminente en succesvolle topman Akio Toyoda. Ter herinnering: Toyota heeft net de lastige bevalling van zijn eerste elektrische auto bZ4X achter de rug, een SUV met batterij die enkele kinderziektes kende. Feit is dat Toyota nog altijd twijfelt aan zijn toekomstige investeringen en vooral de kolossale kosten voor de elektrische auto.
Welke weg inslaan?
Deze zelfkritische houding kwam recent weer ter sprake op een persconferentie in Thailand tijdens de lancering van de nieuwe 100 procent elektrische variant van de Hilux pick-up. Tijdens dit evenement herhaalde de baas van Toyota de voorzichtigheid van zijn groep tegenover elektrische technologie, ook al bevestigde de Japanner de komst van vastestofbatterijen vanaf 2026.
Akio Toyoda verklaarde het volgende: “De mensen die in de auto-industrie werken, maken deel uit van een stilzwijgende meerderheid die zich afvraagt of het wel terecht is elektrische auto’s als enige optie te beschouwen. Ze zien dat dit een fundamentele trend is en durven zich daarom niet meer publiekelijk uit te spreken. Maar het juiste antwoord is nog onduidelijk, dus we mogen onze opties niet beperken tot één technologie.” Dit zegt veel over de aanpak van de sector en het groene imago dat bepaalde constructeurs ophangen. Zijn woorden sluiten trouwens aan bij die van Carlos Tavares, de topman van Stellantis die eerder verklaarde dat de overheden de constructeurs met harde hand dwingen over te stappen naar de elektrische auto, wat grote risico’s inhoudt.
Advertentie – lees hieronder verder
Focus op koolstof
Voor Akio Toyoda vergissen de autoriteiten zich van vijand. De sterke man van Toyota herinnert ons eraan dat koolstof de enige echte vijand is, niet de auto op zich. De elektrische auto is echter niet de enige manier om CO2-neutraal te worden. Toyota wil ook een reeks mobiliteitsmiddelen aanbieden om deze emissies te verminderen, waarbij elektrisch niet de enige oplossing is. Volgens Toyoda zijn er meerdere oplossingen voorhanden, zoals eenvoudige hybrides, plug-inhybrides, elektrische auto’s en voertuigen op waterstof.
Hoewel de aanpak van Toyoda voorzichtiger lijkt, vragen we ons wel af hoe de koolstofneutraliteit bereikt kan worden door fossiele brandstoffen te blijven gebruiken. Tenzij e-fuels onze verbrandingsmotoren komen redden, zoals Porsche wenst. Zal deze strategie van Toyota zijn vruchten afwerpen, net als voor de hybride auto? Dat valt nog te bezien. Intussen werkt het merk aan zeer interessante oplossingen, vooral rond waterstof.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be