Na lang aarzelen zal de Vlaamse aankooppremie voor elektrische auto’s uiteindelijk worden toegekend, maar met één groot verschil. De subsidie zal immers enkel beschikbaar zijn in 2024, en niet meer in 2025 en 2026 zoals oorspronkelijk gepland. Voor de jaren daarna heeft de huidige regering de beslissing overgelaten aan de regering van de volgende legislatuur, die waarschijnlijk niet van plan is om de maatregel te verlengen.
Natuurlijk komen niet alleen nieuwe auto’s van minder dan 40.000 euro in aanmerking voor een aankooppremie, maar ook tweedehandsauto’s. Die hebben recht op 3.000 euro, om de markt ook te stimuleren. Hoewel de verkoop van tweedehands elektrische auto’s nog beperkt is, neemt deze elk jaar toe. Volgens gegevens verzameld door HLN werden in 2023 1.900 batterijauto’s verhandeld op de tweedehandsmarkt, wat 93% meer is dan in 2022. En dat is aanmoedigend.
Welke voorwaarden?
De regels voor het toekennen van de premie voor een tweedehands elektrische auto zijn heel verschillend van die voor nieuwe voertuigen. Ook hier mag de tweedehandsauto niet meer dan 40.000 euro hebben gekost, en ook niet meer dan 60.000 euro bij de oorspronkelijke aankoop. Maar alleen de basisprijs van het moment van aankoop tellen mee, dus er wordt geen rekening gehouden met de totale factuurprijs. Als de klant bijvoorbeeld opties ter waarde van 15.000 euro heeft toegevoegd aan een auto die oorspronkelijk 59.900 euro kostte, worden deze niet meegerekend en komt de auto in aanmerking voor de premie. Voor de koper van de tweedehandsauto is dit dus een mooi voordeel.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dat is niet alles: er wordt ook rekening gehouden met de leeftijd van de tweedehandswagen, die niet minder dan 3 of meer dan 8 jaar oud mag zijn. Het voertuig moet ook gekocht zijn tussen 25 september 2023 (dus met terugwerkende kracht) en 31 december 2024, bij een officiële dealer en niet bij een particulier. Natuurlijk moet de koper ook in Vlaanderen wonen.
Tweemaal profiteren van een voordeel?
De autoriteiten hebben bepaald dat elke koper de premie slechts één keer kan ontvangen. Tot zover is het logisch. Maar volgens een onderzoek van HLN is één geval waar de besluitvormers niet aan dachten: leasecontracten met koopoptie. Dit is een veelvoorkomende praktijk binnen bedrijven en bij zelfstandigen, die bijvoorbeeld willen dat een voertuig in de familie. Ze nemen het dus privé over. En daar is waarschijnlijk een probleem: kunnen deze transacties worden beschouwd als ruiltransacties onder particuliere kopers? Het bedrijf of de zelfstandige heeft al 4 of 5 jaar lang kunnen profiteren van de 100% aftrekbaarheid van hun voertuig, en heeft nu ook recht op de premie als ze binnen de voorwaarden blijven (oorspronkelijke waarde minder dan 60.000 euro, enzovoort).
De vraag rijst naar rechtvaardigheid tussen kopers, en dat heeft de Raad van State niet opgemerkt toen het enkele weken geleden zijn negatieve advies uitbracht. Het is duidelijk dat deze transacties de begunstigden in staat stellen twee keer te profiteren van publieke financiële voordelen. Goed voor hen en jammer voor de anderen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be