Zal het wereldje van de elektrische auto’s snel evolueren? Iedereen hoopt het, want tot nu toe werd de elektrische auto als te duur beschouwd, biedt hij te weinig rijbereik en vergt hij te veel tijd om de batterij op te laden, ook al komt er op dit laatste punt langzaam verandering, nu het laadvermogen steeds vaker de 200 kW overschrijdt.
Het principe gaat ver terug in de tijd: Porsche vond al meer dan honderd jaar geleden een elektrische auto uit en de eerste auto die 100 km/u haalde was elektrisch … en Belgisch. Toch is de moderne elektrische auto een recent fenomeen. Iedereen herinnert zich de originele Nissan Leaf, die in 2010 verscheen en snel gevolgd werd door de Tesla Model S in 2012.
Op circa tien jaar tijd is er veel veranderd. En de kans is groot dat de technologische ontwikkelingen de komende jaren in een stroomversnelling komen, aangezien fabrikanten en toeleveranciers nu al hun inspanningen richten op de elektrische auto, die in bepaalde delen van de wereld en vooral in Europa (2035) onvermijdelijk zal worden.
Vastestofbatterijen als doel
De jongste maanden wordt er steeds meer gesproken over ontwikkelingen op het vlak van batterijen en meer specifiek over de komst van batterijen met vaste elektrolyten. Toyota werkt hier hard aan, maar ook Nissan, zo vertelde David Moss, vicepresident onderzoek en ontwikkeling van Nissan Europa, aan Autocar. Volgens hem kunnen deze vastestofbatterijen binnen vier of jaar op de markt komen en bieden ze serieuze voordelen.
Advertentie – lees hieronder verder
David Moss belooft de komst van een eerste model met deze batterijen in 2028. Waarom deze datum, terwijl Toyota deze technologie al in 2025 belooft? Nissan heeft een fabriek gepland voor de productie van cellen voor vastestofbatterijen vanaf 2025, maar wil voor eind 2026 nog geavanceerde technologische studies uitvoeren. Er is dus geen sprake van om te improviseren en de trein te missen omdat de technologie nog onvoldoende ontwikkeld zou zijn.
400 kW laadvermogen
David Moss geeft wel al enkele details over deze toekomstige batterijen. Zeker het vermelden waard is de mogelijkheid om het laadvermogen op te voeren tot 400 kW, tegenover gemiddeld 130 of 150 kW momenteel. Met andere woorden, volledig opladen zou in ongeveer tien minuten mogelijk worden, wat eerlijk gezegd kan concurreren met de traditionele auto met verbrandingsmotor, die drie tot vier minuten nodig heeft om te tanken (afhankelijk van het debiet van de pomp).
De Nissan-directeur voegt eraan toe dat zijn merk nog twijfelt over het type batterij: wordt het een batterij met een bescheiden formaat of met een grotere capaciteit? Dit is waarschijnlijk de verkeerde vraag, want het antwoord ligt voor de hand. Een grote batterij is wellicht niet nodig als je bijna even snel kunt tanken als bij een auto met verbrandingsmotor. Toch?
Huidige batterijen blijven
Dit gezegd zijnde, betekent de komst van vastestofbatterijen wellicht niet het einde van de huidige lithium-ionbatterijen (batterijen met vloeibare elektrolyten). Die zullen verder geproduceerd worden en de kosten ervan zouden aanzienlijk dalen. Nissan schat dat de kosten met 65 procent dalen, want de batterijen van vandaag zijn niet die van morgen en ook hier zullen snel nieuwe technologieën en chemische stoffen opduiken.
Als dit traject werkelijkheid wordt, zullen de kosten – en dus de prijs – van een elektrische auto wellicht meer in de buurt komen van die van een auto met verbrandingsmotor. Mogelijk al vanaf 2025, wanneer de invoering van de nieuwe Euro 7-norm auto’s met een verbrandingsmotor alweer duurder maakt door de technologie om minder te vervuilen. Het valt nog te bezien of al deze prognoses echt uitkomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be