Met de opkomst van de elektrische auto hebben veel constructeurs ervoor gekozen om een submerk te ontwikkelen voor de 100 procent elektrische modellen, om ze niet te verwarren met het traditionele gamma. Dit is het geval bij BMW (i), Mercedes (EQ) en natuurlijk Volkswagen, dat na Dieselgate zijn traditionele gamma wilde doen vergeten door het ID-gamma te lanceren.
Bepaalde merken twijfelen nu over die keuze van enkele jaren geleden. Nieuwe submerken kunnen namelijk niet profiteren van de bekende historische modelnamen, zoals de Golf of de Passat. Daarom is een stap terug meer dan aannemelijk… en zelfs al besloten. Volkswagen overweegt al enkele maanden de terugkeer van de Golf op het SSP-platform, waarvan de ontwikkeling vertraging heeft opgelopen. Deze terugkeer zou rond 2030 plaatsvinden.
Bye bye ID.3 en co
Het nieuws werd bevestigd door Volkswagen CEO Thomas Schäfer in een interview met Autocar. Hij bevestigde dat de volgende generatie Golf 100 procent elektrisch wordt en dat de huidige generatie dus de laatste is met verbrandingsmotoren. Wel moeten we afwachten hoe de zaken evolueren en of Europa nog terugkomt op het verbod op auto’s met verbrandingsmotoren.
Volkswagen ziet het nieuwe SSP-platform als de mirakeloplossing, want deze basis zou voor alle modellen gebruikt worden. Hierdoor zullen er geen kleinere of grotere versies meer nodig zijn afhankelijk van de grootte van het model. De structuur van de Golf 9 kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor de Bentley Bentayga. De schaalvoordelen zullen dus enorm zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Samensmelting
Het idee is om de Golf terug te brengen, maar wat dan met de ID.3 en in het verlengde daarvan de ID.4, ID.5 en ID.7? Volgens Thomas Schäfer is het zeer waarschijnlijk is (lees: zo goed als zeker) dat de twee modellen samensmelten, zodat alleen de Golf overblijft. Hetzelfde geldt voor de ID.4 en de Tiguan, en waarschijnlijk ook voor de Passat en de ID.7. Aan de andere kant veranderen sommige geplande modellen niet van naam. Dit is het geval bij de Trinity. Het zou niet slim zijn om deze futuristische berline Phaeton te noemen, aangezien deze limousine een commerciële mislukking was voor Volkswagen.
Imelda Labbé, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, legde ook uit dat de namen gecombineerd kunnen worden: ID. Golf of ID. Tiguan. Echt? Het klinkt niet bepaald overtuigend… Maar marketingexperten komen altijd op hun pootjes terecht, nietwaar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be