FB:
De elektrische auto is nog maar net uit de startblokken en ondervindt al moeilijkheden. Uit een recent onderzoek blijkt zelfs dat de verkoop van elektrische auto’s de komende twee jaar naar verwachting al zal dalen. De groei is de vraag is immers onvoldoende. De kleine groep early adopters heeft zijn bestelling reeds geplaatst en de rest van het automobilistenpubliek is veel minder geneigd om dat te doen vanwege de prijs van elektrische auto’s. Dit zal de groei waarschijnlijk een halt toeroepen en fabrikanten in de problemen brengen, zoals we al zagen bij Volkswagen, dat al fabrieken heeft stilgelegd omdat er te weinig vraag is.
Advertentie – lees hieronder verder
Niettemin zou dat kunnen veranderen indien er een prijzenoorlog uitbreekt, zoals het geval is in China, en in mindere mate in de Verenigde Staten? Misschien, en dat is het scenario waar Volkswagen op lijkt te rekenen. De fabrikant heeft zojuist de prijzen van zijn elektrische ID.3 en ID.4 verlaagd tot onder een psychologische drempel.
Tesla-syndroom
We brengen even in herinnering dat Tesla deze prijzenoorlog een paar maanden geleden startte in een poging om te concurreren met Chinese fabrikanten en de daling van de verkoop van zijn modellen daar een halt toe te roepen. Deze prijsverlagingen zagen we ook bij ons (zij het in mindere mate), net als in de VS, waar het mogelijk was om een Model 3 te kopen voor soms minder dan 20.000 dollar. Helemaal te gek!
Volkswagen heeft duidelijk moeite met de verkoop en probeert nu de markt voor elektrische auto’s te stimuleren met een drastische prijsverlaging voor de ID.3 en ID.4. Het recept is een nieuw uitrustingsniveau, de Pro Performance, geprijsd voor minder dan 40.000 euro, of 39.990 euro. Het goede nieuws is dat de uitrusting aan boord absoluut niet beperkt is: automatische klimaatregeling, navigatie, parkeersensoren en aansluitmogelijkheden voor smartphones. De 59 kWh-versie biedt een theoretische actieradius van 434 km, wat niet slecht is.
Het scenario is hetzelfde voor de ID.4, die nu de Pure Limited Edition-uitvoering aanbiedt (170 pk voor 363 km actieradius), allemaal geprijsd voor slechts 39.649 euro, tegenover 51.680 euro voor het basismodel. De enige beperking is dat er slechts 200 exemplaren beschikbaar zijn in België.
De reden voor de val
De reden achter de prijsstelling van Volkswagen is niet erg moeilijk te achterhalen. Onder de drempel van 40.000 euro blijven is natuurlijk de eerste vereiste om te kunnen genieten van de Vlaamse aankooppremie, die op 1 januari 2024 van kracht wordt. Volkswagen heeft die kaart gespeeld. En omdat het beleid van D’Ieteren nationaal is, profiteren ook klanten in Wallonië en Brussel ervan, ook al krijgen ze geen bonus. Maar in Vlaanderen betekent dit dat een ID.3 of ID.4 beschikbaar kan zijn voor minder dan 35.000 euro. Dat hertekent het plaatje.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be