Renault en zijn Chinese partner Geely hebben hun krachten gebundeld in de joint venture Horse, gericht op de productie van verbrandings- en hybride motoren. In 2026 lanceren ze de Lecar 459 Hybrid, voornamelijk voor de Braziliaanse markt. Dit voertuig, dat een verbrandingsmotor met een batterij combineert, brengt een concept terug dat al zo’n … vijftien jaar geleden zijn intrede deed.
Het concept van een range-extender met een benzinemotor is allesbehalve nieuw. Al meer dan vijftien jaar geleden introduceerden modellen als de Opel Ampera en Chevrolet Volt dit idee. In plaats van de (kleine) verbrandingsmotor direct te gebruiken voor aandrijving, diende deze om de batterij op te laden wanneer die leeg was, waardoor de actieradius werd vergroot zonder volledig afhankelijk te zijn van laadpalen.
Terugkeer van de extender
Deze technologie maakt nu een comeback, vooral in markten waar de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nog onvoldoende is. Een goed voorbeeld is Brazilië, waar de Lecar 459 Hybrid in 2026 wordt gelanceerd. Deze auto is uitgerust met een 1,0-litermotor die kan rijden op flexfuel, zoals methanol en ethanol, brandstoffen die zeer populair zijn in het land.
Advertentie – lees hieronder verder
In tegenstelling tot traditionele hybrides, waarbij de verbrandingsmotor het voertuig direct aandrijft, laadt het EREV-systeem (Extended Range Electric Vehicle) de batterij op via een ingebouwde generator, zonder de wielen direct aan te sturen. Dit optimaliseert het motorgebruik en verlaagt zowel het brandstofverbruik als de uitstoot.
1.000 km actieradius?
De Lecar 459 Hybrid biedt een indrukwekkende actieradius van meer dan 1.000 kilometer, wat meer is dan veel huidige volledig elektrische auto’s. Daarnaast kan de batterij ook worden opgeladen zoals bij een conventionele elektrische auto, wat de veelzijdigheid vergroot. Deze aanpak is gericht op gebruikers in ontwikkelingslanden, waar de overstap naar volledig fossielvrije mobiliteit minder realistisch is dan in Europa en de laadinfrastructuur voor 100% elektrische voertuigen nog beperkt is.
Deze technologie is voorlopig niet bedoeld voor de Europese markt, hoewel dat ter discussie staat, aangezien landen zoals China deze aanpak omarmen. Het is een overgangstechnologie vergelijkbaar met plug-inhybrides, waarbij de batterij meer kilometers aflegt dan een PHEV, maar wel minder (slechts de helft) vergeleken met een volledig elektrische auto. Omdat stroom de hoofdbron is om de wielen aan te drijven, kan de auto als elektrisch worden beschouwd. Deze oplossing zou de koolstofvoetafdruk van opkomende automarkten aanzienlijk kunnen verkleinen.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat EREV’s, als overgangsvoertuigen, een hogere totale koolstofvoetafdruk (van productie tot recyclage) hebben dan volledig elektrische auto’s. Veel experts bekritiseren deze technologie omdat het de overgang naar volledig elektrisch vertraagt. Maar kunnen we de markt echt negeren? In China steeg de verkoop van EREV’s vorig jaar met 10%, wat aantoont dat deze technologie inspeelt op een reële vraag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be