Wat is de ‘revolutionaire’ elektromotor die BMW en DeepDrive testen?

Het onderzoek naar elektrische auto’s gaat gestaag verder. En het gaat niet alleen om batterijtechnologie. Er worden ook nieuwe motoren ontwikkeld. Sommige zijn zelfs revolutionair, zo beweert BMW, dankzij een radiale flux en dubbele rotor.

Gepubliceerd op 31 juli 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Wat als de huidige architectuur van elektrische auto’s – een batterij en één of twee elektromotoren aan de assen – niet de juiste is? Dat is de vraag nu BMW en de start-up DeepDrive uit München aankondigen dat ze samen een grote stap voorwaarts hebben gezet in elektromotoren. Toegegeven, zulke aankondigingen zijn vaak misleidend. Maar de ontwikkeling van deze nieuwe generatie elektromotoren gaat heel ver. Deze innovatie verandert misschien wel hoe we tot nu toe naar elektrische aandrijving keken.

Over deze motor schreven we enkele maanden geleden al, maar nu lijkt de ontwikkeling wat concreter. Als deze motor binnenkort realiteit wordt, kan dat een revolutie betekenen. Beide bedrijven kondigen aan dat ze klaar zijn met de ontwikkeling van deze motor, die rechtstreeks in de wielnaaf geïntegreerd is. Het concept is uniek: een motor met radiale flux die een dubbele rotor gebruikt om een sterk koppel te produceren en die tegelijk heel compact, licht en zuinig is.

Gigantische stap?

Welke vooruitgang is er geboekt sinds we erover schreven? De motor is nu klaar voor serieproductie en ondergaat de laatste tests. Revolutionair aan deze technologie is dat de DeepDrive-motor, in tegenstelling tot traditionele elektromotoren, zijn stator tussen twee binnenste en buitenste rotors plaatst die gelijktijdig werken. Hierdoor stijgen het koppel en het vermogen van deze zeer compacte motor aanzienlijk.

Advertentie – lees hieronder verder

Eén enkele DeepDrive/BMW-motor kan een koppel van 2.400 Nm leveren en belooft een efficiëntieverbetering van 20%. Deze winst zou uiteraard blijken uit het rijbereik. Uitstekend nieuws dus voor elektrische auto’s, die hier vaak kritiek voor krijgen. Het rijbereik zou zelfs drastisch toenemen, omdat deze motor-wielcombinatie het aantal noodzakelijke onderdelen voor de aandrijving sterk vermindert. Het remsysteem zou bijvoorbeeld verkleinen, wat ook het onafgeveerde gewicht doet dalen. Qua integratie heeft een andere Duitse specialist de leiding. Continental werkt ook samen met DeepDrive en ontwikkelt een rem- en aandrijfeenheid die de motor en het remsysteem in één onderdeel integreert (plug-and-play).

Veel voordelen

De prestaties en de efficiëntie verbeteren, net als het gewicht, het ruimtegebruik en het vermogen/koppel. Bovendien maken deze motoren het veel gemakkelijker om torque vectoring toe te passen (een giereffect creëren of verminderen om de auto beter te laten sturen in bochten), wat de tractie en rijdynamiek bevordert.

En dat is nog niet alles: het principe van DeepDrive is zo flexibel dat deze dubbele-rotortechnologie ook gebruikt kan worden voor een centrale motor, zoals bij de huidige elektrische wagens. BMW is duidelijk overtuigd van deze doorbraak: “DeepDrive kan een nieuwe standaard zetten voor elektrische mobiliteit”, zegt Marcus Behrendt, adjunct-directeur van BMW i Ventures, de BMW-afdeling die investeert in innovatieve start-ups voor elektrische auto’s. Als een van de meest befaamde motorenbouwers het zegt, mogen we die op zijn woord geloven, toch?

Foto’s: DeepDrive

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.