Elektrisch

Weldra laadkabels over de stoep?

Nu elektrische wagens volop gepromoot worden, komen ook de ‘perifere’ aspecten aan bod. Zoals het opladen. Mag wie geen oprit heeft een laadkabel gewoon over het voetpad naar zijn auto leggen? En kan ons elektriciteitsnet die extra belasting wel aan?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 27 mei 2021 | Leestijd: 2 min

Deze week lanceerde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) het voorstel om via gemeentelijke “laadpaalplannen” tegen 2030 66.000 laadpunten te hebben in Vlaanderen. Een prima idee want dat is noodzakelijk om de doorbraak van elektrische auto’s in onze contreien mogelijk te maken. Het netwerk kan bestaan uit een mix van publieke en privélaadpunten bij bedrijven en particulieren. Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht.

Toch werden er meteen al een paar bedenkingen gemaakt. Zo heeft ongeveer de helft van de Belgen geen oprit om zijn elektrisch voertuig rustig en veilig op te laden, omdat zij in een rijhuis of een appartement wonen. Dat leidde meteen al tot de nodige creativiteit bij de early adopters: gewoon de laadkabel over de stoep naar de auto leggen. Een praktische oplossing die eigenlijk niet toegelaten is, maar intussen in sommige steden, waaronder Brugge, wel wordt gedoogd. “Mensen zonder oprit of garage die nog geen publieke laadpaal in de buurt hebben, moeten toch hun wagen kunnen opladen”, reageerde burgemeester Dirk De fauw (CD&V).

Advertentie – lees hieronder verder

Nood aan wettelijk kader

Wel werden er in Brugge meteen enkele voorwaarden aan gekoppeld. Er moet een kabelmat over de draad liggen waar de kabel het voetpad kruist, zodat passanten er niet over struikelen. De laadkabel mag niet langer dan 10 meter zijn. En men mag de openbare parkeerplaats voor de deur niet claimen om op te laden. Een mooi initiatief van Brugge en enkele andere steden, dat meteen de nood illustreert aan een duidelijk wettelijk kader om ervoor te zorgen dat het openbaar domein veilig blijft en dat de mensen niet struikelen over een wirwar van laadkabels.

Op VRT Nieuws kwam eveneens een reactie op dit fenomeen van de Unie van Elektriciens (Eloya) die stelt dat “ons huidige elektriciteitsnet momenteel absoluut niet is voorzien op die extra vraag naar stroom, en dat laadkabels over of onder de stoep leggen niet logisch en niet veilig is, omdat een laadpaal ook maar een veredeld stopcontact is.” Bovendien moet de gebruiker er ook rekening mee houden dat een elektrische installatie na de plaatsing van een laadpaal opnieuw gekeurd moet worden, omdat er een aanpassing is gebeurd. Kortom, we zijn er nog niet helemaal…

Beeld: Gocar.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon