Ter herinnering: toen Toyota de Prius lanceerde, mocht hij niet slepen, een voorzorg om de elektrische onderdelen te beschermen. Het heeft enkele jaren geduurd vooraleer het model werd aangepast zodat hij hiervoor geschikt was. Vandaag vergaat het elektrische auto’s niet anders.
Tal van modellen zijn niet gehomologeerd om te slepen. De voornaamste reden hiervoor is dat het platform moet worden versterkt, terwijl EV’s op zich al erg zwaar zijn. Constructeurs zullen dit op korte termijn moeten aanpassen omdat in bepaalde Europese regio’s het einde van verbrandingsmotoren is gepland voor 2035. Vanaf dan zal de elektrische auto voor alle toepassingen worden ingezet.
Beperkte autonomie
Een versterkt onderstel is echter niet het enige probleem van een elektrische auto. Omdat een aanhangwagen het gewicht en de aerodynamica aanzienlijk beïnvloedt, daalt ook de autonomie van de batterij drastisch.
Vaak wordt het rijbereik met 30 tot 50% gereduceerd, wat de inzetbaarheid van het voertuig danig beperkt, vooral wanneer men op vakantie gaat.
Advertentie – lees hieronder verder
Maximaal sleepgewicht (MTM)
Bovendien is het gewicht van de aanhangwagen of de caravan een doorslaggevend element in de maximaal toelaatbare massa.
De elektrische auto’s die we vandaag kennen zijn op zichzelf al zo zwaar dat wanneer men een caravan aankoppelt, het totaalgewicht 3,5 ton overschreden wordt. Dan volstaat zelfs een rijbewijs B niet langer.
Welke elektrische voertuigen mogen vandaag wel trekken?
Ondanks deze beperking bestaan er toch elektrische auto’s die een aanhangwagen mogen trekken. De merken in kwestie leggen hier vaak de nadruk op omdat het om een vrij unieke eigenschap gaat.
De eerste in dit genre was de Tesla Model X, die tot 2,2 ton kan trekken op voorwaarde dat het om een geremde aanhanger gaat. Dit geldt overigens voor alle Tesla-modellen, met inbegrip van de compacte Model 3. Volkswagen, een recentere speler in het segment van de elektrische auto’s, stelt dat zowel de ID.4 SUV als de Skoda Enyaq mag slepen.
De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 behoren eveneens tot deze kleine schare, net als de Audi e-tron, de Mercedes EQC en de BMW iX3
Ook elektrische bestelwagens
Het spreekt voor zich dat bedrijfsvoertuigen steeds vaker met een elektrische aandrijving worden aangeboden en ook hier zien we meer modellen die kunnen slepen. Dit is onder meer het geval voor de Renault Kangoo Electric, de Peugeot e-Partner en de Citroën ë-Jumpy. Bij deze modellen is het meestal enkel mogelijk om een geremde aanhangwagen te trekken.
Hoewel de huidige lijst van elektrische auto’s nog relatief beperkt is, zal dit lijstje de volgende jaren enkel groeien. We mogen ons aan snellere laadsystemen verwachten, maar ook het rijbereik zal toenemen dankzij batterijen met een grotere capaciteit en een efficiënter energiebeheer.
Renault heeft overigens zopas aangegeven dat de nieuwe elektrische Mégane aanhangwagens tot 1,5 ton zal mogen slepen. Nog even geduld…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be