Was het te mooi om waar te zijn? Dat is stilaan de vraag over de aankooppremie voor elektrische auto’s in Vlaanderen. Het initiatief van de gewestregering was nochtans moedig. De overheid bleek eindelijk bereid om de nodige steun te geven aan de noodzakelijke en ambitieuze transitie naar duurzamere mobiliteitsvormen met lagere emissies.
Hoewel de premie al maanden geleden aangekondigd werd, is ze vandaag nog altijd niet beschikbaar. Voorzien was dat de premie vanaf 1 januari 2024 in werking zou treden, met terugwerkende kracht voor elektrische auto’s (nieuw en tweedehands) besteld sinds 25 september 2023. Maar intussen heeft de Raad van State een negatief advies gegeven over deze premie met als voornaamste argumenten het te lage budget en de ongelijkheid van het principe ‘wie eerst komt, eerst maalt’.
Politiek getouwtrek
Dit advies ondermijnt het idee van de Vlaamse premie, die vrijdag opnieuw besproken wordt door de regering. Volgens De Tijd is de discussie echter nu al bezig en ontaardt ze in een politiek getouwtrek. Naar verluidt dreigt minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) de aankooppremie die voorgesteld werd door minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) af te keuren, tenzij Open Vld toegeeft aan de eis van de NV-A om de subsidiëring van zonnepanelen stop te zetten.
Advertentie – lees hieronder verder
In de praktijk gaan subsidies voor grote zonne-installaties vooral naar grote bedrijven die hun investering allang hebben terugverdiend. Het probleem is dat de liberalen niet van plan zijn om op dit punt toe te geven. Volgens Zuhal Demir heeft de Raad van State dezelfde zwakke punten vastgesteld als in haar advies over de groenestroomcertificaten. Vandaar het voornemen om het dossier opnieuw op tafel te leggen.
Schrappen of niet?
Vanuit dit perspectief lijkt de kans klein dat er deze vrijdag een oplossing voor de premie uit de bus komt en dat het dossier wordt afgerond, waar veel automobilisten nochtans op wachten. De situatie wordt absurd. Automobilisten die een elektrische auto kopen, rekenen uiteraard op deze steun. De premie helemaal afschaffen, zou simpelweg oneerlijk zijn. En kopers staan machteloos, tenzij ze met de verkoper een opschortende voorwaarde overeengekomen zijn dat de verkoop alleen plaatsvindt als ze de premie ontvangen. Maar beide partijen moeten dit goedkeuren en wellicht hebben maar weinig kopers hieraan gedacht.
Er bestaat nog een manier voor kopers om uit de situatie te ontsnappen: het herroepingsrecht voor een online aankoop gebruiken. Consumenten hebben het recht om het gekochte product binnen de veertien dagen na de transactie terug te sturen, zonder een reden op te geven. Consumenten die de premie niet binnen veertien dagen na de aankoop ontvangen hebben, kunnen dus deze mogelijkheid benutten.
Natuurlijk zit de Open Vld al in verkiezingsmodus, merkt De Tijd op. Lydia Peeters heeft al beloofd om eigen middelen of desnoods het toekomstige budget voor de premie te gebruiken om ervoor te zorgen dat alle aanvragers eerlijk behandeld worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be