De tijd is al lang voorbij dat geëlektrificeerde auto’s (en twintig jaar geleden zelfs gewone hybrides) niet uitgerust konden worden met een trekhaak wegens de veiligheid en structurele stevigheid. De batterijen maakten het geheel te zwaar. Vandaag kan meer dan de 50 procent van de auto’s op batterijen – zelfs de 100 procent elektrische auto’s –uitgerust worden met een trekhaak. Het beste bewijs hiervan wordt geleverd door een Tesla Cybertruck die 5 ton kan trekken.
Met de vakantie in aantocht kun je je afvragen of het een goed idee is met je elektrische op vakantie te gaan (studies tonen aan dat dit steeds minder een probleem is) en bijvoorbeeld een caravan te trekken.
Verschillende capaciteiten
Waar je je bewust van moet zijn, is dat een elektrische auto een lager sleepvermogen dan een auto met verbrandingsmotor. De Audi Q8 met verbrandingsmotor mag bijvoorbeeld tot 3.493 kg trekken, tegenover 1.800 kg voor de Q8 e-tron.
De Duitse automobielclub ADAC vergeleek onlangs de capaciteit van verschillende elektrische modellen in een test. Dit was de volgorde: de BMW iX en Kia EV9 (2.500 kg), de Tesla Model X (2.250 kg), de BMW i5 en i7 (2.000 kg), de Mercedes EQS, EQE en EQA (1.800 kg) en de Audi Q8 (1.800 kg). Er zijn natuurlijk ook andere modellen die een caravan kunnen trekken. Sommige halen een trekvermogen van 1.600 kg, waaronder de Tesla Model Y en S, de Kia EV7, de Hyundai Ioniq 6, de Smart #3 en de Volvo EX30.
Advertentie – lees hieronder verder
Rijden met een elektrische auto is vrij comfortabel, omdat er geen versnellingsbak is, wat de spanning in de transmissie vermindert, terwijl de motor zijn maximumkoppel levert vanaf 0 tr/min, wat veel soepelheid biedt. Tot slot wordt regeneratief remmen verbeterd door het extra gewicht dat de auto ‘duwt’. Net als bij auto’s met verbrandingsmotoren is vierwielaandrijving aanbevolen omwille van de stabiliteit.
Welke beperkingen?
Zijn elektrische auto’s beter dan auto’s met een verbrandingsmotor? Volgens ADAC niet. En daar is een goede reden voor: door het extra gewicht van het batterijpakket kun je minder lading trekken. Het gaat over honderden kilo’s. Er is een verband tussen het gewicht van de auto en het sleepvermogen. Bij een elektrische auto liggen het maximaal toegestane gewicht met belading en het maximale gewicht van de auto dichter bij elkaar dan bij een auto met verbrandingsmotor. Neem de Audi Q8 als voorbeeld: de versie met verbrandingsmotor mag 2.475 kg wegen of 5.975 kg met lading, terwijl de elektrische versie uitkomt op 3.180 kg en 4.480 kg. Het sleepvermogen is dus het dubbele (van 1.800 kg voor de elektrische versie tot 3.493 kg voor de versie met verbrandingsmotor). Het is dus altijd de moeite waard om dit even te berekenen als je een nieuwe auto overweegt.
De andere beperking ligt voor de hand en heeft ook te maken met de batterijen: het rijbereik wordt gehalveerd wanneer de auto wordt gesleept. Op de snelweg is het aan te raden zo snel als een vrachtwagen te rijden, of zelfs trager. Volgens ADAC stijgt het verbruik als je sneller rijdt dan 100 km/u. Bijvoorbeeld met de Kia EV6 en een caravan van 1600 kg: het verbruik stijgt van 20 kWh/100 km in normale omstandigheden (zonder lading) naar 36 kWh/100 km. Het rijbereik wordt dus gehalveerd tot 100 à 170 km per laadbeurt. In totaal moesten de ADAC-testrijders over 1.281 km acht keer opladen voor een totaal van 522 kWh. Dat is een hele klus, om nog maar te zwijgen van het feit dat je de caravan soms moet loskoppelen bij laadpalen waar niet genoeg ruimte is voor de caravan. Een tip: monteer banden met een lage rolweerstand op je caravan of aanhanger om enkele kilometers rijbereik te winnen.
Een laatste detail: vergeet niet dat je met je rijbewijs B uitsluitend een voertuig mag besturen dat minder dan 3,5 ton weegt. Daarboven heb je een speciaal rijbewijs nodig.
Foto’s : Adria & Bowlus
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be