In alle richtingen
1. Smart ForTwo: Met een totaal verlies van 3,35 miljard euro moest Daimler (Mercedes) een verlies van 4.470 euro slikken bij elk exemplaar dat er van de eerste generatie verkocht werd! De Smart heeft dan ook duidelijk nooit zijn verkoopdoelstellingen behaald.
2. Fiat Stilo: De Stilo vond nooit zijn plaats op de erg concurrentiële markt. Fiat heeft door dit avontuur 2,1 miljard euro verloren, ofwel 1.729 euro per verkochte wagen.
3. Volkswagen Phaeton: De Phaeton van VW moest het uithangbord voor technologie en luxe worden, maar kon jammer genoeg niet tegen zijn rechtstreekse concurrenten op. De meest prestigieuze 'wagen van het volk' eindigde zijn carrière met een schuld van 1,99 miljard euro, goed voor een verlies van 28.101 euro per eenheid!
4. Peugeot 1007: Zijn elektrisch bedienbare schuifdeuren waren zijn doodsteek. De deuren waren te duur voor de prijs van een stadswagen en zorgden dus voor een verlies van 1,9 miljard euro, ofwel 15.000 euro verlies per exemplaar.
Advertentie – lees hieronder verder
5. Mercedes A-Klasse: Tweede genadeslag voor Mercedes. De eerste generatie van de A-Klasse, die erg duur was om te ontwikkelen, had het van in het begin moeilijk. Dat kwam door zijn problemen met zijn stabiliteit en zijn slecht imago. Bij elke verkoop ging er 1.443 euro verloren, voor een totaal van 1,7 miljard euro.
6. Bugatti Veyron: De wagen met alle superlatieven was ook een financiële ramp. Op elke wagen werd er 4,6 miljoen euro verlies gemaakt! In totaal verloor Bugatti 1,7 miljard euro. Gelukkig heeft de groep Volkswagen een sterke rug.
7. Jaguar X-Type: De meest toegankelijke wagen van Jaguar ontstond uit een samenwerking met Ford en slaagde er nooit in om zijn weg te vinden op het premium segment. De basis van Mondeo, die natuurlijk bewerkt werd, schrikte de klanten van Jaguar af. De X-Type haalde nooit meer dan 35% van zijn doelstellingen en deed Jaguar een verlies van 1,7 miljard euro lijden, dat is 4.687 euro per wagen…
8. Renault Laguna III: de derde generatie van de Laguna zal altijd de valse noot blijven van een merk dat de bal zelden misslaat. Met een verlies van 1,5 miljard euro in totaal komt het verlies op 3.548 euro per auto.
9. Audi A2: Audi was te veel voor op zijn tijd toen de A2 uitkwam. De carrosserie bestond voornamelijk uit aluminium en dat leidde tot zware investeringen en een hoge verkoopprijs, namelijk bijna 20.000 euro! Resultaat: Bij elke verkoop ging er 7.532 euro verloren, voor een totaal van 1,3 miljard euro.
10. Renault Vel Satis: Renault probeerde op de premium markt te blijven met deze wagen met een atypisch ontwerp, maar de jaarlijkse verkoopdoelstellingen werden uiteindelijk het totale verkoopcijfer. Er werden slechts 50.000 exemplaren van verkocht, wat zorgde voor een verlies van 18.712 euro bij elke bestelling. In totaal ging er 1,2 miljard euro verloren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be