Na onze lijsten van luxewagens voor minder dan 10.000 euro, betaalbare cabrio’s, oldtimerbreaks voor het hele gezin en – last but not least – auto’s die je nú moet kopen (voor ze uit productie zijn!), stellen we vandaag een handvol youngtimers voor de zomer voor die in bijna ieders budget passen.
1. VW New Beetle cabriolet
De Volkswagen New Beetle, die tussen 1998 en 2011 van de band rolde, was de wedergeboorte van de beroemde Kever, die op het onderstel van de toenmalige Golf 4 rustte. Voor de cabrioversie, de leukste versie van het gamma, hebben we tot 2003 geduld moeten oefenen.
De grootste troef van deze guitige VW, naast zijn neo-retro uiterlijk dan, was dat hij vier volwassenen in alle comfort kon vervoeren. De VS was dan dan ook zijn belangrijkste afzetmarkt, en in het bijzonder tienermeisjes met welgestelde ouders.
Vandaag liggen de prijzen voor een New Beetle Cabrio erg laag, zeker aangezien dit een echt collector’s item is geworden (inmiddels is de Beetle uit productie, nvdr). Met een bedrag tussen 2.000 en 5.000 euro heb je in principe voldoende om een deftig exemplaar te kopen. Tip: kies voor een benzine want met een diesel mag je de lage-emissiezones (LEZ) van Belgische steden niet meer in.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Smart Roadster Brabus
Naast de zuinige en dus ook brave benzine- en dieselversies was de Smart ForTwo van 2007 tot 2014 te koop met een stempel van Brabus, de beroemde Duitse tuner. De Smart Brabus kreeg een tot 98 pk en vervolgens 102 pk (en 140 Nm) opgevoerde 1-litermotor die een bijzonder levendig weggedrag beloofde.
Toegegeven, de gerobotiseerde versnellingsbak was/is nog steeds aan de hopeloos trage kant, maar wat ooit een stadsvlo was, had zich ontpopt tot een compacte zenuwpees.
Met 7.500 euro op zak heb je genoeg voor een zeer goed uitgeruste Brabus met niet al te veel kilometers. Sensaties en – niet onbelangrijk – parkeerplaats verzekerd!
3. Ford StreetKa
Een strakke en tijdloos gelijnde cabriolet (ontworpen én gebouwd door Pininfarina…) voor minder dan de prijs van een nieuwe elektrische fiets? Het kan, meer bepaald met de StreetKa.
Reken voor deze Ford op pakweg 3.500 euro, een relatief laag tarief voor een zeer zeldzaam modelletje dat alles behalve een commercieel succes was tijdens zijn bijzonder korte carrière (2003-2006).
Tips voor potentiële kopers: controleer het onderstel, want dat heeft de jammerlijke neiging om te roesten, en als je het geluk hebt om op een StreetKa met de 1,6-liter van de SportKa te vallen: niet twijfelen maar doen!
4. MGF
In 1995 bracht MG, toen nog eigendom van Rover, opnieuw een roadster op de markt om zijn roemrijke verleden inzake open tweezitters nieuw leven in te blazen.
De MGF was (te) braaf gelijnd maar zag er algemeen wel goed uit. Bovendien was hij achterwielaangedreven (zoals het hoort!), voldoende pittig (met de keuze tussen een 1.6 en een 1.8 in verschillende vermogensversies, van 115 tot 160 pk) en lag de viercilinder achter de zetels – een middenmotor, zoals ze zeggen.
De MGF was echter niet helemaal vrij van problemen. Roest kon hem parten spelen, net als problemen met de koppakking en mogelijke lekken van de koelvloeistof. Hij slaagde er dan ook niet om de Mazda MX-5, de terechte marktleider in het segment, te overklassen.
In 2002 moest de MGF op pensioen, het jaar waarin hij werd afgelost door de erop gelijkende maar betere MGTF die over een aangepast onderstel beschikte en stijver was, maar dus ook duurder. Verliefd? Haal dan ruwweg 5.500 euro van je bankrekening, een al bij al redelijke prijs voor zo’n pretmachine.
5. Fiat Barchetta
De Fiat Barchetta wordt vaak vergeleken met de MGF en de MX-5, maar die vergelijking is onterecht aangezien deze Italiaan zich op de voorwielen liet bedienen (hij stond dan ook op een ingekort onderstel van de Punto).
Hoewel ‘verkeerd begrepen’, wilden we hem niet van deze lijst halen. Dit is immers een zeer knappe wagen, niet verwonderlijk getekend door grootmeester Pininfarina, die absoluut niet doet vermoeden dat hij al in 1994 gelanceerd werd. Aangenaam om mee te rijden, was hij trouwens ook en dit dankzij zijn prikkelende 1,7-liter met 130 pk in de aanslag.
Spotgoedkoop is een Barchetta vandaag niet echt, maar hij kost wel minder dan eender welke nieuwe auto met een pak minder flair. Een exemplaar in goede staat maakt je ongeveer 7.500 euro armer, wat dus niet weinig is, maar iets zegt ons dat zijn waarde zal stijgens eens hij in de categorie van de oldtimers terechtkomt…
Op zoek naar een betaalbare nieuwe of tweedehands auto? Maak je keuze op Gocar.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be