1. Alfa Romeo Spider (1995-2006)
Toen Alfa Romeo in 1995 de nieuwe Spider lanceerde op basis van de GTV, zorgde dit model voor een schokgolf in autoland. Vanwege zijn strakke en gedurfde lijnenspel, maar ook omdat het een voorwielaandrijver betrof. Voor echte Alfisti was dat een bittere pil om te slikken. Moet echter gezegd dat deze Spider nog steeds een overtuigende cabrio is. Zwaar, dat wel, maar toch ook dynamisch en dit zelfs met de “kleine” 2-liter Twin Spark onder de kap. Het chassis is, zoals altijd bij Alfa’s, zoals het moet zijn, waardoor hij erg fijn rijdt. Onze favoriet? De 3-liter V6!
2. Audi TT (1998-2006)
De eerste Audi TT was een kunstwerk. Zijn lijn, loepzuiver, brak met alles wat op de markt was. Een waar voorwerp van verlangen. Onderhuids was het in feite een Golf en het model kreeg in zijn begindagen nogal wat kritiek te verwerken, vooral vanwege de gebrekkige stabiliteit bij hoge snelheden. De standaarduitrusting werd al snel uitgebreid met een spoiler en ESP om dit probleem op te lossen. Wie vandaag een TT van de eerste generatie wil, kan deze al vinden voor belachelijk lage prijzen, zelfs voor een cabrioletmodel. Wij raden, voor wie iets harenrijzends wil, de 3,2-liter quattro-versie aan, voorzien van een van de eerste DSG-transmissies ooit.
Advertentie – lees hieronder verder
3. BMW Z3 Coupé (1998-2002)
De BMW Z3 Coupé is het verhaal van een auto die een beetje per toeval is ontstaan. Deze shooting brake, ontwikkeld op basis van de Z3 roadster, maakte geen deel uit van de oorspronkelijke agenda en dat verklaart zijn bizarre vormgeving. Toch is het net dat ‘lelijke eendje’ aspect dat hem een cultstatus heeft opgeleverd. Een exemplaar kopen? Vergeet de magistrale Z3 M Coupé (321 pk) want die is verschrikkelijk duur (tot wel 80.000 euro!), maar gelukkig rijden de Z3 28i en de 30i – respectievelijk 193 pk en 231 pk – ook zeer goed.
4. Smart Roadster (2002-2005)
Na de originele Smart – ook bekend als de ForTwo – liet de fabrikant zich een beetje gaan door de Roadster te lanceren. Dit modelletje was geweldig om mee te rijden, ondanks zijn beperkte vermogen van 82 pk (er bestond zelfs een versie met 61 pk). Het weggevoel (vooral de besturing) deed namelijk denken aan de Lotus Elise, toch een grote referentie. Misschien wel hét nadeel van de Smart was zijn geautomatiseerde versnellingsbak met enkele koppeling, die zeer traag opereert.
5. Toyota MR (1999-2006)
Tegen het einde van de jaren ’90 wilde Toyota weer “sportief” worden. De Celica maakte een comeback (met voorwielaandrijving), de Yaris en de Corolla waren beschikbaar in TS-versies, waarvan de motoren dezelfde techniek gebruikten als Honda met zijn VTEC-systeem, al ontbrak er nog een opvolger voor de MR2 in het gamma. Die kwam er in de vorm van de roadster MR (MR2 klonk te veel als merde, waardoor de ‘2’ in België en Frankrijk achterwege werd gelaten, nvdr), een tweezits sportwagentje die puristen onmiddellijk aansprak vanwege zijn middenmotor achter de stoelen in combinatie met een laag leeggewicht (ongeveer een ton). Het enige minpuntje was dat de 1,8-litermotor “maar” 141 pk leverde. Niet slecht natuurlijk, maar het chassis van de MR kon meer aan. Akkoord, hij werd destijds de Porsche Boxster “voor de armen” genoemd, maar onderschat deze ultrabetrouwbare Japanner niet. Bovendien rijdt dit model als een droom.
Op zoek naar een oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be. Toch liever een youngtimer of een zeer recente wagen? Dan moet je op Gocar.be kijken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be