E21 (1975-1982)
Hoewel stijlvol en representatief voor zijn tijd, heeft de E21-serie één groot probleem, namelijk roest. Als je een E21 wil kopen, moet je hem dan ook echt van álle kanten bekijken om grote carrosseriekosten uit te sluiten. Let ook op de ophangingen, de versnellingsbak (die in de loop der jaren “wazig” kan worden) en de motor (die luidruchtig kan worden). Zescilinderversies zijn het populairst, al vallen de viercilinders evenzeer aan te raden.
E30 (1983-1992)
De E30 heeft ook een roestprobleem, dus ook hier is het opletten geblazen. Controleer ook zeker de motor op lekkages die kunnen wijzen op ernstigere problemen zoals oververhitting of een defecte cilinderkoppakking. Wij raden een zescilinder aan vanwege de flexibiliteit, maar ook omdat je oren dan verwend worden.
Advertentie – lees hieronder verder
E36 (1992-1999)
De E36 is (nog) geen collector’s item, behalve de M3, maar het is wel een steengoede auto. Let evenwel ook hier op sporen van roest. Voorts is deze 3 Reeks prettig om mee te rijden, robuust en betrouwbaar. Tip: kies voor een model vanaf 1994, voorzien van een distributieketting.
E46 (1999-2006)
De E46-serie wordt alom geprezen in zijn dieselversie, maar als we zelf mogen kiezen, doe ons dan maar de 330i op benzine die plezier en prestaties biedt voor een zeer schappelijke prijs. Geef alleszins de voorkeur aan een model met een lage kilometerstand.
E90 (2005-2011)
De E90 ziet er vandaag de dag nog steeds modern uit. Let op verstopte roetfilters en problemen met de turbo als je voor een diesel kiest. Distributiekettingen zijn fragiel, dus alleszins een (regelmatige) controle waard, zeker als het een auto met een hoge kilometerstand betreft, zoals ex-firmawagens.
F30 (2012-2018)
Volgens specialisten is de F30 de meest betrouwbare 3 Reeks sinds de E46. Zijn distributieketting is veel robuuster dan die van de E90, maar zijn prijskaartje ligt natuurlijk een stuk hoger.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be