Nieuw verkocht voor ongeveer € 80.000 tot € 100.000, is de Range Rover L322 te vinden voor minder dan € 15.000 als occasie. Weet echter dat zo’n Britse SUV uiterst complex in elkaar steekt en dat reparaties dus zeer kostelijk kunnen uitvallen.
De automatische versnellingsbak van de dieselversies hebben de ongelukkige neiging om het rond (elke) 140.000 km te begeven. Het hoge totaalgewicht maakt ook de aandrijfassen kwetsbaar. Het goede nieuws is dat de beschikbare motoren van het sterke type zijn. De L322 begon zijn marketingcampagne met twee BMW-blokken: een 3,0-liter zescilinder-in-lijn turbodiesel en een 4,4-liter V8. In 2006 werd de diesel vervangen door een sterkere 3,6-liter diesel V8 (TDV8) en de benzine door een 4,4-liter V8, beide van Jaguar. Ook de 4,2-liter AJV8 van de Jaguar XK8 werd aan het assortiment toegevoegd. In 2009 werd de 4,2-liter vervangen door een 5-liter en de dieselende V8 opgewaardeerd tot 4,4-liter. Daarnaast werd een 8-trapsautomaat aangenomen.
Onze raad…
Kies voor een dieselmotor, waarvan het toch al aanzienlijke brandstofverbruik (minstens 12l/100 km) nog meevalt in vergelijking met de onlesbare dorst van de V8-benzinemotor. Gaat het om een model met luchtvering, dan moet hij goed in balans zijn en zeker niet “ineenzakken” bij stilstand.
Advertentie – lees hieronder verder
Dus…
Veel kracht en luxe voor relatief weinig geld, maar ook duur onderhoud (veel duurder dan voor een gewone auto, een stevige dorst en hoge belastingen. Er is een reden waarom deze 4×4 zo “betaalbaar” is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be