De Peugeot zou op mechanisch niet hebben geleden tijdens deze twee jaar durende test. Er werd dan ook gezegd dat de voor deze SUV beschikbare dieselmotoren (1.6 en 2.0 BlueHDi) uiterst betrouwbaar zijn, wat niet kan worden gezegd van de 1.2 PureTech op benzine. De laatstgenoemde driecilindercentrale met turbo kampt sinds zijn lancering met een aantal problemen die ook al door onze eigen journalisten werden bevestigd. Waar je ook voor moet opletten, is een lek van het middel voor de ruitensproeiers. Dat euvel is weliswaar snel opgelost door het darmpje te vervangen. Geen grote kost, met andere woorden.
Of het nu gaat om een 308 of 3008, beide modellen vertonen dezelfde (kleine) gebreken. Denk bijvoorbeeld aan fluitende remmen na ongeveer een jaar gebruik, en aan een piepende ophanging als je over verkeersdrempels rijdt. Hetzelfde gebeurt soms met de koffer als je deze opent en sluit.
‘t Zit vanbinnen…
Volgens L’Argus komen de meest verontrustend fouten aan boord voort, wat in zeker zin niet erg verontrustend is. Na 50.000 km begonnen ze het meubilair te horen en kwamen er een aantal afwerkingsfouten aan het licht (montageafwijkingen, loskomende onderdelen, loskomende verf enzovoort). Volgens interne documenten van Peugeot zou 39% van de problemen met de 3008 betrekking hebben op het passagierscompartiment, waaraan 9% moet worden toegevoegd voor de GPS en 7% voor de airconditioning. Het overgrote deel van deze gebreken werd in 2018 opgelost.
De conclusie? Kies voor een 3008 die na 2018 wordt geproduceerd. En vergeet ook niet dat de ervaring van L’Argus niet noodzakelijkerwijs door alle 3008-klanten wordt gedeeld…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be