De consumentenbeschermingsorganisatie “Which?” heeft zopas een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat veel bestuurders (4 op 5) vergeten hun privégegevens uit het infotainmentsysteem van hun auto te verwijderen alvorens deze te verkopen.
Op de nieuwste generatie auto’s biedt de verhoogde connectiviteit een koper met slechte bedoelingen toegang tot telefoonnummers, adressen of nog erger: toegang tot een wifi-netwerk. Omgekeerd kan ook: een verkoper die de auto niet heeft gereset, kan de wagen volgen via een applicatie of hem zelfs openen en aan de praat krijgen.
“Which?” kocht voor de gelegenheid een VW Polo en een Ford Focus en liet de wagens onderzoeken door beveiligingsexperts. Het doel: de multimediasystemen hacken, wat ook snel lukte. Tal van persoonlijke gegevens kwamen vrij, wat de kwetsbaarheid van de informatiebescherming op dergelijke apparaten aantoont.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be