Een tweedehands auto kopen is de laatste maanden steeds gebruikelijker geworden nu fabrikanten moeite hebben om nieuwe auto’s te leveren. Als gevolg daarvan explodeerde de tweedehandsmarkt in 2020 en 2021. Deze is onlangs teruggevallen omdat de productie van nieuwe auto’s zich heeft gestabiliseerd en hersteld.
Volgens een studie van CarVertical, een platform gespecialiseerd in de certificering en traceerbaarheid van tweedehands auto’s, komt kilometertellerfraude helaas nog te vaak voor. België heeft echter maatregelen genomen om dit soort fraude te beperken. Sinds 2006 maakt de Car-Pass het mogelijk de herkomst van een auto, de verrichte handelingen en het werkelijke aantal kilometers te traceren.
Natuurlijk bestaat er niet zoiets als nulrisico en zo werden in 2021 zo’n 1.578 gevallen van kilometertellerfraude geregistreerd waarbij een Renault Kangoo, die van 643.976 km naar 157.736 km ging, de eerste plaats innam. Toch blijft het aantal fraudegevallen in ons land relatief laag dankzij de Car-Pass niettegenstaande op de tweedehandsmarkt jaarlijks bijna 700.000 auto’s worden ingeruild.
Pas op voor buitenlandse auto’s
Laten we duidelijk zijn: het risico om een vervalst exemplaar tegen te komen is vooral te wijten aan auto’s die uit het buitenland komen. Hoewel de Car-Pass in België verplicht is, heeft slechts 48,5% van de ingevoerde tweedehands auto’s een Car-Pass. Dit is nog steeds te weinig.
Advertentie – lees hieronder verder
CarVertical, dat gespecialiseerd is in de traceerbaarheid van auto’s op basis van hun chassisnummer, heeft de geschiedenis geanalyseerd van meer dan 1,1 miljoen voertuigen die de afgelopen 12 maanden in 24 landen zijn verhandeld waaronder de Verenigde Staten maar ook een groot deel van de Europese landen. Zo bleek dat met de Audi A8 het meest wordt geknoeid: 30,6% van de modellen, oftewel één op de drie modellen.
Volgens CarVertical zijn zes van de tien meest vervalste auto’s op de tweedehandsmarkt “dure Duitse voertuigen“. Dit geldt voor de A8, maar ook voor de A7, de BMW X5, de BMW 7-serie en de Volkswagen Touareg. En dat is logisch: deze voertuigen zijn duurder in aanschaf en vormen daarom een hoog winstpotentieel voor de dealer.
Maar Duitse auto’s zijn niet de enige slachtoffers van gewetenloze dealers. De Ford Mustang heeft een vervalsingspercentage van 25,7%, de Ford Fusion (de best verkochte auto in Europa) heeft een vervalsingspercentage van 22%, de Volvo XC70 heeft een vervalsingspercentage van 21,1% en de Opel Insignia heeft een vervalsingspercentage van 19,5%.
Elektrische auto’s ook beïnvloed
Hoewel ze recenter op de markt zijn, blijven hybride en elektrische auto’s niet gespaard van fraude. CarVertical ontdekte bijvoorbeeld dat met 27% van de VW Jetta hybrides (een typisch Amerikaans model) was geknoeid, vergeleken met 24,1% van de dieselversies en 22,4% van de benzinemodellen. Waarom? Hybride auto’s zijn tegenwoordig zeer gewild, terwijl ze ook duurder zijn in aanschaf.
Maar, waarschuwt CarVertical, “een tweedehands elektrische auto kopen met vervalste kilometerstanden kan leiden tot hoge reparatiekosten, omdat dure onderdelen zoals de accu kunnen worden aangetast”. In dit geval is het absoluut noodzakelijk de exacte kilometerstand te kennen.
Je zou het misschien niet denken, maar de financiële verliezen als gevolg van fraude met de kilometerteller zijn duizelingwekkend, aangezien een auto waarmee geknoeid is onvermijdelijk aan waarde verliest. De onderzoeksafdeling van het Europees Parlement schat dat de door dit soort fraude veroorzaakte verliezen 8,77 miljard euro per jaar bedragen.
*Tabel bronnen : Car Pass & CarVertical
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be