Scancars duiken al enkele maanden in onze straten op. De hele dag rijden ze door de straten van de steden en scannen ze onvermoeibaar autokentekens om te controleren of de parkeervergoeding is betaald. Is dat niet het geval? Dan belandt er een mooie forfaitaire boete in je brievenbus.
Hier wil de overheid de mens vervangen door technologie, maar de acties van de scanauto’s kenden al heel wat ernstige problemen. Heel wat gemeenten hebben immers al de werking van deze ‘verbaliserende agenten’ moeten opschorten, zoals ook in Brussel. En in Luik moesten meer dan 1.400 pv’s worden geëlimineerd door steeds terugkerende fouten en een defect SSL-certificaat, dat de versleuteling van de gegevens en dus de veiligheid van de informatiestroom tussen de auto en de servers niet garandeerde.
Legitiem protest
In deze context betwisten steeds meer mensen de tussenkomst van de scanauto’s. En paradoxaal genoeg zijn niet noodzakelijkerwijs degenen die niet hebben betaald voor hun parkeerplaats. Een Brusselaar deelde Gocar onlangs zijn ervaring mee. Enkele maanden geleden stopte de heer Bourguignon met zijn bedrijfswagen op de Waterloosesteenweg en ging naar de terminal om zijn parking te betalen. Gedurende deze tijd passeerde een scanauto en verbaliseerde hem, terwijl de gebruiker theoretisch 3 minuten heeft om bij de terminal te komen. Wat eigenlijk erg kort is, vooral met de coderingstijd van de plaat, enz.
Deze situatie is eigenlijk niet nieuw en leidde eerder zelfs tot een veroordeling van een scanautobedrijf door de Genkse rechtbank, waar een soortgelijk incident gebeurde met een priester die een brief postte. De man won zijn zaak, omdat de rechter benadrukte dat de scanauto geen onderscheid kon maken tussen een stilstaande en een geparkeerde auto. Wat natuurlijk cruciaal is bij zo’n controle.
Advertentie – lees hieronder verder
Juridische stappen, bis
Ook onze lezer zwichtte niet voor de druk van de deurwaarders om de forfaitaire boete van 20 euro te betalen. Hij besloot, net als andere slachtoffers, samen op te komen ten behoeve van de gemeenschap om de conceptfouten van de scanauto’s evenals de wettelijke lacunes bij het gebruik ervan aan te klagen.
Het uitgangspunt van de verdediging is dat de werking van de scanauto’s gebaseerd is op een veronderstelling dat elke stilstaande auto noodzakelijkerwijs geparkeerd is, wat uiteraard niet waar is. Deze aanpak neemt eigenlijk een loopje met de wet. Omdat de notie van een stilstaand voertuig erg lang kan zijn, zoals bij een verhuis, is het in theorie mogelijk om een hele dag stil te staan voor een gebouw.
Regels aan de laars gelapt
Daarnaast blijkt dat de regels waaraan scanauto’s normaal gesproken onderworpen zijn, met voeten lijken te worden getreden. Voorbeeld: een scanauto moet 8 foto’s maken van de auto in overtreding. Wanneer we echter om deze foto’s vragen, worden ze niet allemaal gedeeld – slechts 3 ondanks aandringen – wat vragen oproept. Daarnaast is het ook de bedoeling dat er een controle wordt uitgevoerd alvorens een invorderingsprocedure door de deurwaarder te starten (bijvoorbeeld door de bewakingscamera’s op straat te controleren). Onze lezer heeft echter nooit recht gehad op deze verplichte verificatie.
Na de uitspraak van het Vredegerecht van Genk had Elke Van den Brandt tijdens een parlementaire vraag aangegeven dat de situatie vrij uitzonderlijk was. Nu lijkt het echter dat die situatie toch niet zo uitzonderlijk is. Het probleem is dat het winstmodel van scanauto’s lijkt te zijn gebaseerd op dit gebrek aan logica dat gewoon in strijd is met de wegcode, en dus illegaal. Natuurlijk zal het opnieuw aan de rechter zijn om hierover te oordelen, want onze lezer is niet van plan het daarbij te laten. Vaak wordt zo’n zaak op de rol gezet, in de hoop dat het probleem zo vanzelf opgelost raakt.
Hier zal het echter niet zo aflopen en als verschillende rechtbanken in het voordeel van de eisers zouden oordelen, zou dit een groot probleem worden voor de scanauto’s. Misschien niet genoeg om de terugkeer van de politieagent op straat te overwegen, maar op zijn minst om meer eerlijkheid en transparantie te garanderen van dit systeem, wat vandaag nog lang niet mogelijk lijkt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be