Eind februari werd het zogenaamde mobiliteitsbudget goedgekeurd door het parlement. Dit systeem, dat sinds 1 maart jongstleden van kracht is, is bedoeld als aanvulling op “cash for cars” dat de mogelijkheid biedt om een bedrijfswagen in te ruilen voor een belastingvrije vergoeding vrijgesteld van sociale bijdragen. Al wil men met het mobiliteitsbudget nog verder gaan. Zo is het immers ook toegankelijk voor mensen die geen salariswagen hebben maar er anders wel recht op zouden hebben.
Drie pijlers
Het mobiliteitsbudget is gebaseerd op drie cumulatieve pijlers: de eerste laat een werknemer toe om een groenere of kleinere bedrijfswagen te kiezen. De tweede pijler biedt toegang tot een reeks alternatieve duurzame mobiliteitsoplossingen (openbaar vervoer, fiets of elektrische scooter…) en/of hulp bij de financiering van huisvesting dichter bij de werkplek. Ten slotte kan het “resterende saldo” van het mobiliteitsbudget via de derde pijler worden omgezet in belastingvrije contanten op de bankrekening van de werknemer.
Toegewijde portaalsite
Aangezien deze verschillende oplossingen voor de meerderheid van de burgers onduidelijk blijken, heeft de federale regering een informatieportaal opgericht dat gewijd is aan het mobiliteitsbudget. Dit platform, toegankelijk via mobiliteitsbudget.be, biedt een antwoord op alle vragen van zowel werkgevers als werknemers met betrekking op het systeem. “Via de website krijgen de werknemers een overzicht van alle mogelijkheden binnen hun budget. Deze opties variëren van de aanschaf van een milieuvriendelijke bedrijfswagen, een elektrische fiets of een treinpas, tot het betalen van een deel van de huur voor hun huis of appartement wanneer ze in de buurt van hun werkplek wonen”, aldus minister van Werkgelegenheid Kris Peeters (CD&V).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be