Mobiliteit
Met meer dan 5.000 boetes op een jaar tijd is Patrick Motmans, bijgenaamd de ‘Terminator’ door zijn vrienden, het toonbeeld van efficiëntie bij de Brusselse politie. Deze politieman uit Sint-Agatha-Berchem is onvermurwbaar in het naleven van de wegcode en is belangrijk voor de verkeersveiligheid in ons land.
Vlaanderen en Wallonië zijn van plan om zo snel mogelijk een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bestuurders, om zo extra inkomsten te genereren voor de gewesten. Maar juridische obstakels door de Europese wetgeving bemoeilijken dit initiatief. Er is overleg tussen de gewesten nodig, dus ook met Brussel.
Vlaanderen was lang gekant tegen het idee van een wegenvignet, maar de nieuwe regering sluit zich aan bij het idee dat Wallonië eerder voorstelde. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vignet snel invoeren om zo extra inkomsten voor Vlaanderen binnen te halen.
Elke dag komen voetgangers en automobilisten elkaar tegen bij zebrapaden. Hoewel deze plekken bedoeld zijn om veilig over te steken, blijft het risico op ongevallen groot. Bijna de helft van alle voetgangersongevallen vindt plaats op zebrapaden. Maar welke regels gelden er eigenlijk?
Er zijn al enkele weken grote veranderingen aan de gang op de energiemarkt. Terwijl de gasprijzen zorgwekkend blijven stijgen, zijn de olieprijzen juist in vrije val. De prijs per vat is deze zomer namelijk gedaald van 88 naar 68 dollar, met prijzen aan de pomp die het laagste niveau in drie jaar hebben bereikt. Zal dit blijven duren?
Veel Brusselaars zullen opgelucht zijn dat de invoering van de LEZ-maatregelen voor Euro 5-dieselauto’s wordt uitgesteld tot 2027, waardoor ze langer in het hoofdstedelijk gewest kunnen blijven rijden. Minder bekend is dat dit uitstel het Brusselse Gewest miljoenen euro’s gaat kosten – en uiteindelijk ook de Brusselaars zelf.