De overgang naar een koolstofarme of koolstofvrije mobiliteit gaat alsmaar sneller. Naast de wetgeving die steeds meer aanspoort om een elektrische of geëlektrificeerde auto te kopen, willen de regio’s en steden ook bijdragen tot een betere lucht- en levenskwaliteit. Zo heeft Brussel net zijn lage-emissiezone aangescherpt: sinds 1 januari 2022 zijn Euro 4-dieselwagens er verboden, op straffe van een boete van 350 euro. Je kunt je afvragen waarom deze voertuigen verboden zijn. De reden is nochtans simpel: ze hebben geen partikelfilter, wat betekent dat ze sterk bijdragen tot de luchtvervuiling. Het is bekend dat er in België jaarlijks meer dan 9.000 mensen overlijden aan luchtvervuiling.
Andere grote Belgische steden hanteren dezelfde verbodspolitiek. Dat is het geval in Gent en Antwerpen. Aan Waalse kant lijkt er daarentegen niets gepland, al is dit niet helemaal waar. Het Waals Gewest laat de gemeenten vrij om sinds 2020 een lage-emissiezone in te stellen en vier steden zijn geïnteresseerd. Het gaat om Luik, Charleroi, Namen en Eupen.
Momenteel hebben echter alleen Namen en Eupen een testproject opgezet, geanalyseerd door het ISSeP (Institut Scientifique de Service Public). De conclusies van dit onderzoeksinstituut waren echter vrij duidelijk: het heeft geen zin om dergelijke zones in te voeren in kleine steden. Het Waals Gewest nam dan ook het initiatief voor een lage-emissiezone over het hele grondgebied, maar die vanuit maatschappelijk oogpunt over een langere periode wordt ingevoerd om niemand te benadelen.
Van 2023 tot 2030
De transitie vindt daarom plaats tussen 2023 en 2030, een periode waarin oudere voertuigen geleidelijk aan verbannen worden. Vanaf 2023 moeten de auto’s zonder norm en de Euro 1-wagens van de wegen verdwijnen. Euro 2 volgt in 2024, Euro 3 in 2025, Euro 4 in 2026, Euro 5 in 2028 en tot slot Euro 6 in 2030.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij sommige steden vindt dit echter geen gehoor en die willen het voortouw nemen. Dat is in ieder geval de intentie van Luik, want de stad voert momenteel een onderzoek naar de relevantie en haalbaarheid van een lage-emissiezone binnen de metropool. Voor de stad is het een kwestie van volksgezondheid. Dat valt gemakkelijk te begrijpen, want de regio Luik heeft een sterke industriële activiteit behouden.
In dat verband is de overheid van plan om veel sensoren te plaatsen om een duidelijk zicht te krijgen op de situatie, die wel verschilt van de ene buurt tot de andere. Tegen 2024 zal de stad op de hoogte zijn van alle resultaten en kan ze daarnaar handelen. Het Waals Gewest laat Luik nog altijd het initiatief in deze materie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be