Het autoverkeer in ons land zit nog te vaak vast. De crisis had de verkeersdrukte weliswaar verminderd door het verplichte of aanbevolen telewerk. Hoe het ook zij, sinds enkele maanden is het verkeer weer even druk als voor de crisis.
Deze situatie verontrust heel wat werkgevers, die samen met FEBIAC (de federatie van autoconstructeurs) een nieuwe evaluatietool hebben gelanceerd waarmee je mobiliteitsgegevens in België kunt visualiseren. Je ziet bijna in real time de voornaamste mobiliteitsindicatoren.
Het Belgian Mobility Dashboard (zo heet de tool) telt het aantal kilometers file of de tijd die voertuigen stilstaan. Het houdt ook rekening met gegevens zoals de stiptheid van de treinen (via Infrabel) en omvat een multimodaliteitsindex per gemeente en de emissies van het Belgische wagenpark.
4,5 miljard euro
Het is geen verrassing dat het verkeer in Brussel het meest problematisch is. Alleen al in de maand december 2021 verloren automobilisten gemiddeld 11 minuten per dag in de hoofdstad. Ter vergelijking: dit verlies bedroeg in dezelfde periode 6 minuten 24 seconden in Wallonië en 6 minuten 27 seconden in Vlaanderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de berekeningen van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) hebben de files alleen in 2021 ongeveer 4,5 miljard euro gekost, wat 1,03 procent van het jaarlijks BBP vertegenwoordigt.
Voor deze schatting baseren het VBO en FEBIAC zich op de verloren uren in de file op weg naar het werk, het bijkomende brandstofverbruik en de kosten van de emissie voor de volksgezondheid. Van het totaalbedrag van bijna 4,5 miljard euro is bijna de helft (45 procent) toe te schrijven aan auto’s, terwijl vrachtwagens en lichte bedrijfsvoertuigen 32 procent voor hun rekening nemen.
Vooruitgang
Deze nieuwe schatting van het VBO en FEBIAC (ondersteund door hun partners, zoals de BNB, de Europese Commissie en het studiebureau Transport & Mobiliteit Leuven) is in meerdere opzichten interessant. Zo krijgen we een beter zicht op de kostprijs van files, die tot nu toe relatief onduidelijk was. In 2020 becijferde het Planbureau dit bedrag op 2,3 miljard euro, terwijl de OESO het in 2013 schatte tussen 4 en 8 miljard euro voor België.
Goed nieuws is dat de ontwikkelde tool blijft evolueren. Op termijn worden nieuwe mobiliteitsindicatoren geïntegreerd in het rekenalgoritme, zoals de fietsinfrastructuur en het regionaal openbaar vervoer. Daarnaast belooft het Belgian Mobility Dashboard dat in de loop van 2022 ook een kaart beschikbaar wordt die je informeert over de laadpunten voor elektrische auto’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be