De N-VA heeft een ontwerpresolutie ingediend met als doel de federale regering te vragen geen enkel initiatief te nemen dat de dialoog tussen de gewesten over de projecten van de regering van Vervoort zou kunnen belemmeren, en om eventueel rechtsmiddelen te ondersteunen waarop het Vlaamse Gewest of het Waalse Gewest een beroep zou kunnen doen om de maatregel te betwisten.
De formule die al door de Brusselse regering op tafel werd gelegd, heeft al voor veel wrevel gezorgd. Het plan zou leiden tot onder andere oneerlijkheid op fiscaal vlak en vooral pendelaars treffen die geen andere keuze hebben dan naar de hoofdstad af te zakken. “Er zijn andere maatregelen die moeten worden genomen om de luchtkwaliteit in het Brussels Gewest te verbeteren”, klinkt het. En onlangs verklaarde zelfs PS-topman Paul Magnette dat deze heffing niet meer voor deze ligislatuur zou zijn.
De Waalse partij cdH is gekant tegen de invoering van de heffing, net als de N-VA en het Vlaams Belang. Joris Vandenbroucke (sp.a) herinnerde eraan dat minister Ben Weyts (N-VA) tijdens de vorige legislatuur een studie had laten uitvoeren naar de mogelijkheden om een intelligente kilometerheffing in Vlaanderen in te voeren. De groenen zijn in ieder geval vóór.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be