11. Mercedes-AMG E63 Final Edition
Met deze ‘Final Edition’ van de Mercedes E63 AMG neemt de snelste E-klasse voorgoed afscheid van de 4-liter twin-turbo V8 om plaats te maken voor een plug-in hybride aandrijflijn (met een viercilinder…). Alleen al vanwege de muzikaliteit van de achtpitter is deze Duitser een regelrecht collector’s item…
10. Honda Civic Type R
De Honda Civic Type R wordt in principe nog één keer vervangen in Europa, maar dat wordt dan echt de allerlaatste die zijn inzittenden trakteert op het weergaloze geluid van een VTEC. Sowieso zullen fans – als hij effectief in ons werelddeel zal worden verkocht – storm lopen voor het model. Kortom, wie vandaag van zo’n hoogtoerige Jap droomt, twijfelt maar beter niet te lang want deze soort is wel degelijk met uitsterven bedreigd.
Advertentie – lees hieronder verder
9. Caterham
Aangezien er vanaf 2035 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s verkocht mogen worden, op zeldzame uitzonderingen na, wordt gevreesd voor de toekomst van bepaalde kleine fabrikanten. De bekendste is ongetwijfeld Caterham, dat in het begin van de seventies de productielicentie voor de Lotus Seven kocht. Sindsdien is het bedrijf gespecialiseerd in de bouw van extreem lichte en snelle wagens die een pure rijbeleving bieden. Ook hier geldt: niet twijfelen maar doen!
8. Ford F-150
Met de komst van de 100% elektrische Ford F-150 Lightning lijkt er langzaam maar zeker een einde te komen aan de carrière van de door dikke verbrandingsmotoren aangedreven F-150. Jammer, want de V6– en V8-blokken maken nu eenmaal deel uit van de charme van deze kolossale pick-up (met een zeer Amerikaanse soundtrack!). Voor wie verbruik geen punt is…
7. Mercedes G-Klasse
Onmiddellijk herkenbaar en door 4×4-liefhebbers aanbeden, bezit de G-Klasse een eigen bladzijde in de geschiedenis van de automobiel. Dit model is zodanig iconisch dat de huidige generatie (nieuw sinds 2018) op uiterlijk vlak amper verschilt van de Geländewagen van de jaren zeventig. De ontzettend krachtige motoren onder de kap, en dan vooral die van de AMG-versies, dragen bij aan de aantrekkingskracht. Alleen… zullen deze benzineslurpende blokken sowieso vervangen worden door elektrische exemplaren en tegen dan zal de ‘G’ als EQG door het leven gaan. Akkoord, de looks zullen min of meer behouden blijven en aan de terreinvaardigheid gaat men in principe niet raken, maar het zal toch niet hetzelfde zijn…
6. Jaguar F-Type
Al sinds 2013 op de markt en een facelift later, blijft de Jaguar F-Type een hoofdendraaiende pretmachine die je als coupé of als cabrio (roadster) kan bestellen. Zijn populariteit mag niet verwonderen want zijn ouderwets recept (stijve koets, strakke besturing, ideale gewichtsverdeling… in combinatie met een fantastisch lijnenspel) wordt wereldwijd gesmaakt. Deze waardige erfgenaam van de Jaguar E-Type uit de jaren zestig en zeventig is echter ook bijna verleden tijd. Aanvankelijk te koop met de keuze uit V6– en V8-motoren, kan je vandaag alleen nog tussen een 2-liter viercilinder en een 5-liter met 8 kokers kiezen. Welke je ook wil, ze rijden allemaal fantastisch. Maar haast je…
5. Dacia Sandero
Yep, zelfs de Dacia Sandero mag in deze lijst. We verklaren ons nader: dit budgetmodel kan je kopen met amper 10.990 euro op de rekening en binnenkort zal je alleen nog maar kunnen dromen van een nieuwe wagen voor zo’n beperkt budget.
4. Toyota GR86
De Toyota GR86, opvolger van de zeer fijn rijdende – maar niet zo heel snelle, voor een sportwagen – GT86, is een coupé die rijplezier vooropstelt, op de ouderwetse manier dan nog. Zoals we in een eerder artikel al hebben aangehaald, verdwijnen betaalbare sportmodellen uit het aanbod van constructeurs. Dus, fans van het genre, dit is je laatste kans…
3. Suzuki Jimny
De Suzuki Jimny is een absolute must-have 4×4 voor wie een peperdure G-Klasse niet kan of wil betalen en die klein effectief fijn vindt. Leuk om naar te kijken, bijzonder veelzijdig: dit Japannertje heeft het allemaal. Alleen… heeft zijn relatief hoge CO2-uitstoot ervoor gezorgd dat het aanbod in Europa bijzonder beperkt moest blijven. Wie alsnog een (bijna) nieuw exemplaar te pakken kan krijgen: gewoon doen!
2. Lotus Emira
De Lotus Elise en Exige zijn inmiddels op pensioen, waardoor het Lotus-gamma vandaag drie uitersten bevat: de Evija (100% elektrisch en compleet onbereikbaar), de Eletre (een grote SUV, eveneens elektrisch) en de Emira. Het laatst aangehaalde model is het enige dat de echte fans nog een minimum kunnen appreciëren. Toegegeven, het ‘Light is Right‘-principe van oprichter Colin Chapman werd begraven (1,4 ton voor de lichtste versie…) maar het betreft tenminste een pure benzinesportwagen, aangedreven door ofwel een 400 pk sterke 3,5-liter V6 van Toyota of door de 2-liter viercilinder van AMG die ook de A45 aandrijft. Wil je de elektrische revolutie voor zijn, wees dan bereid om snel je handtekening te plaatsen…
1. Ford Mustang
De Ford Mustang (zonder Mach-E achter zijn naam…) is alleen nog maar verkrijgbaar met een V8 tussen de wielen. Een imagokwestie, want bijna alle huidige Mustang-klanten in België hebben voor de viercilinderversie gekozen, de zogenaamde Ecoboost. De kans is dan ook miniem dat de volgende generatie op benzine de oversteek naar Europa zal maken, want behalve de komst van de Euro 7-norm heeft Ford simpelweg besloten om vanaf 2026 alleen nog maar elektrische auto’s en plug-in hybrides te verkopen op het Oude Continent, en vanaf 2030 zelfs uitsluitend ‘full EV’s’. Het einde van de toch wel vrij korte Europese carrière van de ultieme pony car is met andere woorden nabij…Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be