1. Neef van de Porsche Taycan
De Audi e-tron GT rust op hetzelfde onderstel als de Porsche Taycan, met name het J1-platform dat gereserveerd is voor de elektrische sportwagens van de Volkswagen Group. Maar dat is niet de enige overeenkomst tussen beide modellen, want zelfs de batterij is identiek, om een van de voorbeelden te noemen.
2. Twee versies
In eerste instantie is de e-tron GT beschikbaar in twee versies: de e-tron GT Quattro (476 pk en 630 Nm) en de RS e-tron GT (598 pk en 830 Nm). We hebben dus effectief met een Audi RS te maken die het zonder verbrandingsmotor stelt.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Quattro, maar…
Uitgerust met een motor op elke as, is de e-tron GT een vierwielaandrijver. Audi heeft hem de stempel “Quattro“gegeven, hoewel hij niet over een Torsen-differentieel of over een aandrijfas beschikt. In de “Efficiency”-modus gebruikt deze elektrische berline uitsluitend zijn voorste motor en is hij dus een voorwielaangedreven model. De achterste motor kan weliswaar onmiddellijk worden ingeschakeld indien dat nodig wordt geacht.
4. Aerodynamica op punt
Zoals je kan zien, is deze Audi laag en gestroomlijnd. Bovendien heeft hij een vlakke bodem, een grille met kleppen die open en dicht kunnen, een spoiler die zich in drie delen ontvouwt en een diffusor achteraan. Er werd dus zeer goed nagedacht over het aerodynamische aspect, wat natuurlijk sowieso een belangrijke factor is, maar nog meer bij een EV.
5. Snel opgeladen
De e-tron GT is uitgerust met een 93 kWh-batterij (waarvan 86 kWh nuttig) en met een 11 kW-boordlader die een laadvermogen tot 270 kW in gelijkstroom mogelijk maakt. Op die manier kan deze Audi op amper 5 minuten tijd zijn zo’n 100 km autonomie terugwinnen. Let wel, dit lukt alleen via het netwerk van Ionity-snellaadstations.
Op zoek naar een nieuwe e-tron met korting? Klik dan hier
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be